- 3 maja 2020
- Możliwość komentowania VIII Tydzień 04-05 do 08-05 została wyłączona
VIII Tydzień 04-05 do 08-05
Poniedziałek – 04.05.2020r.
Temat dnia : Jaka piękna jest Warszawa
Zaczynamy od zabaw ruchowych dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
Wyjaśnienie pojęcia stolica. Zapoznanie z herbem Warszawy.
Rodzic wyjaśnia dziecku pojęcie stolica i herb. Pokazuje dziecku Warszawę na mapie Polski. Zapoznaje z herbem stolicy, prosi aby opisało jego wygląd.
Herb Warszawy – jest to umieszczona na czerwonym polu postać kobiety z długim, rybim ogonem. W lewej ręce trzyma tarczę, a w prawej ręce wzniesiony do góry miecz. Nad postacią Syreny znajduje się złota korona, która symbolizuje zwycięstwo. Syrena pilnuje bezpieczeństwa mieszkańców stolicy, a miecz i tarcza jej w tym pomagają.
Posłuchaj opowiadania W.Chotomskiej Wars i Sawa
Dawno, bardzo dawno temu, nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:
„Siedem fal mnie strzeże
i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka,
niech się tutaj zjawi”.
Piosenkę śpiewała dziewczyna. A głos miała tak piękny, słodki i wdzięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili:
– Nie bój się niczego! – zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od brzegu, rozpętała się straszna burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wiatr.
– Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wiatr, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dumną postać: pół rybę, pół dziewczynę. Była to syrena.
Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej, wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle… zmieniła się w piękną dziewczynę.
– Na imię mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce:
– Żyli długo i szczęśliwie
dzielny Wars i piękna Sawa.
Rosło miasto nad Wisłą –
dzielna, piękna Warszawa.
Fale płyną jak dawniej…
Wiatr powtarza piosenkę.
– Jaki herb ma Warszawa?
– Syrenkę!
Rozmowa na temat opowiadania.
- Gdzie mieszkał Wars?
- Kto śpiewał piosenkę?
- Jak miała na imię syrena? Jak wyglądała?
- Co Sawa dała Warsowi? Po co dała mu miecz i tarczę?
- Jak nazywa się miasto, które powstało z rybackiej osady?
- Skąd powstała nazwa Warszawa?
- Nad jaką rzeką leży Warszawa? Jaki ma herb?
„SYRENKA” – praca plastyczna.
http://praceplastyczne.pl/symbole-narodowe/6-syrenka-warszawska
Posłuchaj I zwrotki hymnu Polski w postawie na baczność.
https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
Proponuję legendę do słuchania:
Złota kaczka: https://www.youtube.com/watch?v=WFOCPSWVVvE
05.04.2020 Wtorek
Temat: Makówkowy teatrzyk
- Ćwiczenia i zabawy z pajacem” metodą Weroniki Sherborne:
- Wyczuwanie pleców i brzucha
„Pajac się budzi” – leżenie tyłem, leżenie przodem. Dzieci leżą na brzuchu w rozsypce; ręce ułożone wzdłuż tułowia – ślizganie się na brzuchu do przodu, następnie to samo na plecach (3 zmiany)
- Wyczuwanie kolan.
Zabawa „Pajac w domu”- siad prosty. Dzieci od siadu prostego podciągają kolana do siadu skulnego, nakrywają kolana głową (3 razy).
- Wyczuwanie nóg. Zabawa „pajac chodzi” – stanie. Dzieci chodzą, biegają na „sztywnych” nogach naśladując ruchy pajaca.
- Wyczuwanie łokci.
Zabawa „pajac lekarz” – siad prosty. Dzieci dotykają prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie, pajac bada swoje sztywne kolana (raz prawy łokieć, raz lewy).
- Wyczuwanie twarzy.
Zabawa „wesoły, smutny pajac”. Siad skrzyżny. Dzieci robią smutne i wesołe miny.
- Wyczuwanie całego ciała. Zabawa „turlające się pajace” – rozsypka, leżenie na plecach. Dzieci leża na plecach, ręce wzdłuż tułowia. Turlają się na brzuch i z powrotem. Mięśnie naprężone i rozluźnione ( 4 razy)
- Reagowanie na sygnał. „Smok” – zabawa rozwijająca koncentrację uwagi. Dzieci jak usłyszą słowo smok, to klasną w ręce i powiedzą bęc. Na słowo „Krasnal” – dzieci mają podskoczyć. Na słowo „Pinokio” – wykonują ruch posuwisty dwiema rękami do przodu, pokazując długi nos.
- Czytanie wiersza pt. „Teatr” Ewy Skarzyńskiej
„Teatr” – E. Skarzyńska
Gaśnie światło bardzo powoli.
Budzi śpiące w katach reflektory.
A kurtynę miękką jak aksamit,
niby grzywkę z oczu nam odgania
czyjaś ręka cicha, niewidzialna.
I muzyka wokół nas zakwita,
Choć nie widać żadnego muzyka.
Światłem, gwarem wypełnia się scena.
To początek wielkiego patrzenia.
- Pytania do wiersza.
– Jak nazywa się miejsce, o którym jest mowa w wierszu? (Teatr)
– Kto z was był w prawdziwym teatrze? (dzieci opowiadają co widziały w teatrze, odwołanie się do wspomnień dzieci przedstawienia „Bucik kopciuszka”, w którym uczestniczyły)
– Jak nazywa się część sali w teatrze, na której grają aktorzy?
– Jak nazywa się duża zasłona, która odsuwa i zasuwa się podczas przedstawienia?
– Jak nazywają się osoby, które grają w przedstawieniu?
– Co trzeba najpierw zrobić, aby wejść do sali i obejrzeć przedstawienie?
– Jak należy zachować się w sali podczas oglądania spektaklu?
- Liczenie kukiełek i marionetek – grupowanie; Ile jest kukiełek? Ile jest marionetek ? Która z nich jest największa, a która najmniejsza? Ile jest wszystkim razem?
- Piosenka do wysłuchania pt. „Laleczka z saskiej porcelany”
https://www.youtube.com/watch?v=AsjuRNQ1mXI
- . Paluszkowe kukiełki – zabawa plastyczna. (dla chętnych)
Etapy wykonania kukiełki;
- Odrysować od szablonu koło o średnicy 5-6 cm. Wyciąć złożyć na połowę, przeciąć ponownie złożyć na pół i przeciąć, skleić otrzymane ćwiartki koła tak, aby powstał stożek, dorysować elementy wymyślonej postaci. Dz. dorysowują, doklejają elementy z waty, sznurka, pasmanterii, innych materiałów. Zrobić co najmniej dwie postacie i spróbować nimi poruszać, użyć spontanicznie dialogu.
- Można także zrobić paluszkowe kukiełki wykorzystując stara rękawiczkę i przyklejając do niej okrągłe buzie różnych postaci.
Środa – 06.05.2020r.
Temat dnia: Księżniczki i rycerze
Zabawa z wykorzystaniem rymowanki. Posłuchajcie i spróbujcie się jej nauczyć na pamięć.
Maszeruje bajka przez świat
w odświętnej szacie.
Gdy ją spotkacie,
na pewno poznacie.
Gdy już się nauczycie, recytujcie w różny sposób: z podziałem na sylaby, cicho, szybko, ze wzrastającym natężeniem głosu.
Do kolejnej zabawy będą potrzebne kolorowe klocki. Posłuchajcie wiersza W.Scisłowskiego Klocki. Słuchając wiersza bierzcie do ręki klocki w wymienionym w wierszu kolorze.
Kolorowe klocki
dostał Krzyś od mamy,
a wszystkie kolory
dobrze chyba znamy:
są klocki zielone
jak wiosenna trawa,
są klocki brązowe
jak poranna kawa,
są klocki niebieskie
jak kwiaty na łące,
są klocki żółciutkie,
zupełnie jak słońce!
Z takich barwnych klocków
zbudował Krzyś domy
i z tego wysiłku
sam stał się czerwony.
Spróbujcie wymyślić zakończenie bajki. Początek brzmi tak:
Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, za siedmioma rzekami, w pięknym zamku mieszkała z rodzicami – królem i królową – piękna królewna. Pewnego dnia, gdy była z dwórkami nad jeziorem i pływała z nimi w łódce, zobaczyła w wodzie złotą rybkę, która się do niej odezwała… Dziecko wymyśla dalszy ciąg bajki. Poproście o pomoc rodziców.
Zbudujcie z klocków ciekawe budowle. Mogą to być zamki dla księżniczek i rycerzy.
Zróbcie w karcie pracy, cz.2, s. 34.
Obejrzyjcie zdjęcia przedstawiające dwa różne przedstawienia. Pokolorujcie ramkę tego zdjęcia, które przedstawia ciekawsze przedstawienie (według Was).
Posłuchajcie bajki: KWIATY IDALKI — HANS CHRISTIAN ANDERSEN.
https://www.youtube.com/watch?v=4NVOeg37nq0
07.05.2020 Czwartek
Temat dnia: Malowany wózek
- Zabawa przy piosence „ Wielka wyprawa”. Nauka słów piosenki.
Malowany wózek, para siwych koni
Pojadę daleko, nikt mnie nie dogoni
Pojadę daleko, po ubitej dróżce
Tam gdzie stoi mała chatka
na koguciej nóżce.
Stanę przed tą chatką, będę z bicza trzaskał
„Wyjdźże, Babo Jago, wyjdźże jeśli łaska!”
Wyszła Baba Jaga, stara, całkiem siwa
I spytała grubym głosem:
„Kto mnie tutaj wzywa?”
„To ja Babo Jago przyjechałem prosić
Żebyś nie więziła Jasia i Małgosi
Bo jak nie, to powiem rzecz Ci nieprzyjemną
Będziesz miała Babo Jago
do czynienia ze mną!”
„Strzeż się czarownico!” – krzyknę wniebogłosy,
Że aż Babie Jadze staną dęba włosy.
I koniki pognam, ”Hop! hop!” krzyknę na nie
I pojadę do swej mamy na drugie śniadanie
(zachęcam do nauki piosenki nagrywania i przesyłania)
- Zadanie w kartach pracy część 2 str. 35
Oglądanie obrazków przedstawiających stroje dzieci. Określanie, jakie postacie będą odgrywały dzieci, które się w nie przebiorą. Rysowanie w pustej ramce siebie przebranego za ulubioną baśniową postać lub ulubione zwierzę.
Piątek – 08.05.2020r.
Temat dnia: Ulubione baśnie
Zabawa muzyczno – ruchowa „My jesteśmy krasnoludki”
https://www.youtube.com/watch?v=3-eNzX7xmFs
Tekst:
My jesteśmy krasnoludki,
Hopsa sa, hopsa sa,
Pod grzybkami nasze budki,
Hopsa sa, hopsa sa,
Jemy mrówki, żabkie łapki,
Oj tak tak, oj tak tak,
A na głowach krasne czapki,
To nasz, to nasz znak.
Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,
Trutu tu, trutu tu,
Gdy ktoś senny, to uśpimy,
Lulu lulu lu,
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
Ajajaj, ajajaj,
To zapłacze niezabudka,
Uuuuu.
My jesteśmy krasnoludki,
Hopsa sa, hopsa sa,
Pod grzybkami nasze budki,
Hopsa sa, hopsa sa,
Jemy mrówki, żabkie łapki,
Oj tak tak, oj tak tak,
A na głowach krasne czapki,
To nasz, to nasz znak.
Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,
Trutu tu, trutu tu,
Gdy ktoś senny, to uśpimy,
Lulu lulu lu,
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
Ajajaj, ajajaj,
To zapłacze niezabudka,
Uuuuu.
Posłuchajcie baśni pt. „Śniężka”
https://www.youtube.com/watch?v=ItrLoiG_Oec
Rozmowa o bohaterach baśni:
– Jaka była Śnieżka? (dobra, miła…)
– Jaka była Macocha? (zła, zazdrosna…)
– Jakie były krasnoludki? (pracowite, wesołe…)
Spróbujcie namalować farbami lub narysować kredkami wybrany fragment baśni, (może Śnieżkę, złą Królową, a może krasnoludki…). Zróbcie zdjęcia swojej pracy.