- 10 maja 2020
- Możliwość komentowania IX Tydzień 11-05 do 15-05 została wyłączona
IX Tydzień 11-05 do 15-05
11.05.2020 Poniedziałek
Temat dnia: Teatrzyk w przedszkolu
- Dzisiaj zaczniemy od małej rozruszanki zabawa w linku;-)
- Słuchanie opowiadania S. Kraszewskiego „Bardzo ważna rola”
Starszaki coraz częściej myślały o szkole. Powoli wyrastały z przedszkola, tak jak się wyrasta z przyciasnych butów czy kusego ubranka. Wyobrażały sobie, jak będzie w nowym miejscu.
– Jesteśmy już prawie uczniami – powiedziała Zosia. – Zanim pożegnamy przedszkole, może warto pokazać młodszym kolegom, czego nauczyliśmy się tutaj. I starszaki w porozumieniu z panią postanowiły przygotować teatrzyk.
Dzieci przez wiele dni uczyły się swoich ról. Recytowały wierszyki, śpiewały piosenki i tańczyły różne tańce. Po kilku próbach starszaki znały swoje role na pamięć. Na scenie czuły się pewnie, jak prawdziwi aktorzy. Prawie wcale nie zapominały, co mają powiedzieć, i rzadko się myliły. Pomagały paniom z przedszkola w przygotowaniu kolorowych dekoracji i kostiumów.
– Będzie teatrzyk w przedszkolu – powiedziała Zosia przy kolacji.
– Teatrzyk? – zainteresował się braciszek Zosi. Misiek był w najmłodszej grupie tego samego przedszkola. Był bardzo dumny ze swej starszej siostry. Ona wszystko wiedziała, wszystko umiała i pomagała Miśkowi we wszystkim.
– Taki teatrzyk z kukiełkami? – spytał Misiek.
– Nie, bez kukiełek. Sami będziemy grali. Same starszaki!
– Ty, Zosiu, też? – O tak! Będę grała Bardzo Ważną Rolę!
– O tak! Będę grała Bardzo Ważną Rolę!
Nadszedł dzień uroczysty, niecierpliwie wyczekiwany w przedszkolu. W dużej sali przedszkolnej kurtyna zasłaniała scenę. Przed zasłoną stanęły rzędy krzesełek dla widzów. Wszystkie grupy przedszkolne z wyjątkiem starszaków zasiadły na widowni. Wszystkie starszaki zniknęły w szatni, która zmieniła się w teatralną garderobę. Starszaki przebierały się w kostiumy specjalnie przygotowane dla aktorów przedstawienia. Rozległ się gong i kurtyna odsłoniła scenę z kolorowymi dekoracjami. Rosła tam piękna, rozłożysta jabłoń. Za jabłonią było pole i łąka, a za łąką las. Między łąką a lasem płynęła rzeka. A w tej rzece pluskały się ryby. Między sceną a widownią stał duży zegar. Z tarczą podzieloną na cztery części i jedną wskazówką. Nie pokazywał godzin, ale pory roku. Każda pora roku była w innym kolorze. Zima – biała, wiosna – zielona, lato – złote, jesień – brązowa. Na scenę wbiegły starszaki i zaśpiewały piosenkę o porach roku. Bim! – zegar zadzwonił jeden raz. Wskazówka pokazała białe pole z napisem ZIMA. Rozległ się szum wiatru i sypnął śnieg. Na scenie zrobiło się biało. Gałązki jabłoni pokryły się szronem. Jabłonka trzęsła się z zimna i miała bardzo smutną minę. Po chwili, przykryta kołderką śniegu, zasnęła na stojąco. Na scenę wbiegły dzieci przebrane za leśne zwierzęta. Były tam sarenki, jelonki, zajączki i ptaki zimujące. Takie, co nie odleciały do ciepłych krajów. Bardzo smutne, zmarznięte i głodne zwierzęta drżały z zimna. Szukały pożywienia pod śniegiem. Na scenę wbiegły dzieci w zimowych ubrankach i chłopiec przebrany za leśniczego. Dzieci sypały smakołyki dla ptaków do karmnika i wieszały słoninkę na gałęziach jabłonki. Leśniczy wykładał siano, marchew i kapustę dla czworonożnych mieszkańców lasu. Głodne zwierzęta najadły się do syta i zatańczyły z radości. Misiek wpatruje się w scenę. Gdzie Zosia? Nigdzie jej nie ma. Jak to, przecież Zosia miała grać Bardzo Ważną Rolę! Bim-bam! – zegar zadzwonił dwa razy. Wskazówka pokazała zielone pole z napisem WIOSNA. Zaczął padać deszcz. Śnieg na polach roztopił się. Wyparował szron z gałęzi jabłoni. Zazieleniły się pola, łąki i drzewa w lesie. Jabłonka obudziła się i uśmiechnęła radośnie. Jej gałązki pokryły się białymi kwiatami i młodymi listkami. Wokół drzewa tańczyły dzieci przebrane za pszczoły i motyle. Z ciepłych krajów przyleciały jaskółki, żurawie i bociany. Misiek obserwuje scenę. Coraz bardziej się niepokoi. Gdzie Zosia? Nigdzie jej nie ma! Jak to? Przecież Zosia miała grać Bardzo Ważną Rolę! Bim-bam-bom! – zegar zadzwonił trzy razy. Wskazówka przesunęła się na złote pole z napisem LATO. Słońce świeciło coraz mocniej. Zieleń na polach i łąkach zastąpiły żółto-złote kolory dojrzewającego zboża i żółknących traw. Jabłonka miała bardzo zadowoloną minę. Pod przekwitającymi kwiatami pojawiły się zawiązki owoców. Szybko rosły jak nadmuchiwane baloniki. Zmieniały się w zielone jabłka. Po minie jabłonki widać było, że jest jej ciężko. Ciężar rosnących owoców przygina ręce – gałęzie jabłonki – do ziemi. Misiek wypatruje Zosi na scenie. Zbiera mu się na płacz. Gdzie Zosia? Nigdzie jej nie ma! A przecież Zosia miała grać Bardzo Ważną Rolę! Bim-bam-bom-bum! – zegar zadzwonił cztery razy. Wskazówka pokazała brązowe pole z napisem JESIEŃ. Zachmurzyło się. Las przybrał jesienną szatę z liści żółtych, czerwonych i brązowych. Powiał jesienny wiatr. Dzieci przebrane za kolorowe liście zatańczyły na scenie. Wiatr strąca dojrzałe, czerwone owoce z jabłoni. Im więcej owoców ląduje na ziemi, tym większa ulga maluje się na twarzy drzewa. Gdy spada ostatnie jabłko, jabłonka unosi ręce – gałęzie – do góry i tańczy radośnie. Dookoła niej tańczą pszczoły, motyle, ptaki i leśne czworonogi.
Na scenę wchodzą dzieci z koszykami i, śpiewając, zbierają jabłka.
Wieje w polu psotny wiatr
i jabłonką trzęsie,
a z jabłoni jabłek grad
szur, szur przez gałęzie!
Starszaki z koszykami pełnymi jabłek schodzą ze sceny. Idą między widzów. Rozdają dzieciom dojrzałe, słodkie owoce. Jabłko, co czerwienią lśni, do przedszkola niosę. Jeśli zechcesz, oddam ci,weź jabłuszko, proszę!
Stojące na scenie drzewo jabłoni macha gałęziastą ręką do Miśka.
– Zosia! – woła uradowany chłopiec i biegnie do siostry. Wbiega na scenę i rzuca się w objęcia dziewczynki. – Nie poznałem cię, bo się przemieniłaś w jabłonkę! A przecież cały czas patrzyłem na ciebie, Zosiu! Nie mogę uwierzyć, że to ty!
– A Zosia na to: – Mówiłam, Michałku, że gram w przedstawieniu Bardzo Ważną Rolę!
- Rozmowa na temat opowiadania.
− Co postanowiły starszaki?
− Jaką rolę miała grać Zosia, siostra Michała?
− O czym było przedstawienie?
− Czy Michał rozpoznał na scenie swoją siostrę?
− Co grała Zosia?
- Ćwiczenia grafomotoryczne. Ołówkiem poprawiamy po wykropkowanych liniach, następnie kolorujemy.
Wtorek – 12.05.2020r.
Blok tematyczny: Wiosna na łące
Temat dnia: Grasz w zielone?
Obejrzyjcie film pt. „Wędrówki Skrzata Borówki – odc. 3 – Łąka”
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4&feature=youtu.be
Posłuchajcie wiersza W. Broniewskiego Gramy w zielone.
– Proszę o zielone! –
zaklekotał bociek
do zielonej żabki,
co siedziała w błocie.
Ale mądra żabka
prędko myk pod wodę:
– Miłe mi, bocianie,
moje życie młode.
Rosły w błocie modre
niezapominajki
i boćkowi rzekły:
– Znamy takie takie bajki!
Chciałbyś żabkę połknąć,
lecz się obejdź smakiem,
żabka gra w zielone
z młodym tatarakiem!
Rozmowa na temat opowiadania.
- O co prosił bociek żabkę?
- Co zrobiła żabka?
- Co powiedziały niezapominajki?
- Jakie znacie rośliny, przedmioty, zwierzęta w kolorze zielonym?
Wykonaj ćwiczenie w książce, s. 54.
- Nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazku. Rytmiczne dzielenie (na sylaby) ich nazw.
Wiosenna gimnastyka dla przedszkolaka (dla chętnych)
Poproś by dziecko pokolorowało, a następnie wycięło obrazki. Obrazki trzeba złożyć i wrzucić np. do koszyczka lub pustego opakowania po chusteczkach higienicznych. Zadaniem dziecka jest wylosowanie, a następnie wykonanie kolejnych ćwiczeń gimnastycznych.
https://ekodziecko.com/wiosenna-gimnastyka-dla-przedszkolaka
13.05.2020 Środa
Temat dnia: Kolorowa łąka
- Rozwiązywanie zagadek
W kropki ma spódnice,
Chętnie zjada mszyce. (biedronka)
Ma sto biało- różowych płatków
W żółtego środka.
Każdy odgadnie, że to…. (stokrotka)
Lata nad kwiatkami
I sam wygląda jak kwiat.
Co to za owad?
Czy ktoś już zgadł? ( motyl)
Latają bzykają
I miodek nam dają. (pszczoły)
Obejrzyjcie bajkę edukacyjną.
https://www.youtube.com/watch?v=yKmeG_wx498
- Ćwiczenia w książce, s. 55
- Czytanie tekstu wyrazowo- obrazkowego. (Rodzic czyta tekst a dzieci podają nazwy obrazków)
- Rozmowa na temat tekstu.
-Gdzie wybrały się dzieci?
– Jakie ptaki zobaczyły?
-Jakie zobaczyły owady?
-Czyj kopiec widziały?
-Jakie kwiaty zrywały dzieci?
-Co jeszcze robiły na łące?
- Karta pracy, cz 2, s. 42
Oglądanie obrazka przedstawiającego łąkę. Odszukanie wśród naklejek obrazków pięciu pszczół. Naklejanie ich na łąkę.
- Słuchanie wiersza I.R. Salach” Łąka”
Łąka tylu ma mieszkańców,
Zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek a tam pszczółka,
Tutaj kwiatek- o różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
Obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
Przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
Bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
Wiec zatańczymy z nimi chwilę.
Rozmowa na temat wiersza.
-Jakie zwierzęta spotykamy na łące?
– Jakie rośliny rosną na łące?
- Łąka wiosną – praca plastyczna z wykorzystaniem techniki kolażu.
Dzieci zamalowują kartkę papieru zieloną farba w różnych odcieniach, szybkimi, urywanymi pociągnięciami pędzla, tak aby powstała trawa (pozostawiają na chwilę do wyschnięcia).
Wycinają z różnych czasopism elementy charakterystyczne dla łąki – zdjęcia, obrazki roślin, zwierząt.
Przyklejają wycięte elementy na pomalowanej kartce, dorysowują pastelami to, co według nich powinno się tam znaleźć.
Zachęcam do wykonywania prac i przesyłania zdjęć.
Czwartek – 14.05.2020r.
Temat dnia: Koncert na łące
Posłuchajcie piosenki pt. „ Żabi koncert”
Tekst piosenki:
- Żabka żabce zakumkała
na zielonej łące,
że za chwilę się rozpocznie
pierwszy żabi koncert.
Ref.: Kum, kuma, kuma,
rech, rechu, rech,
ile tu żabek zielonych jest?
Kum, kuma, kuma,
rech, rechu, rech,
wszędzie tu słychać żabi śpiew.
- Skaczą żabki i w zielone
bawią się wesoło,
rechotają i kumkają,
wszędzie słychać wkoło.
Ref.: Kum, kuma…
Rozmowa na temat piosenki.
- – O czym kumkała żabka żabce?
– W co bawią się żabki, gdy skaczą?
- – Jaki głos wydają żabki? Spróbujcie naśladować głosy żabek.
- Obejrzyjcie film przyrodniczy o żabach:
- https://www.youtube.com/watch?v=FfP7CfgDOdA
- Posłuchajcie jeszcze raz piosenki i spróbujcie zatańczyć:
I zwrotka – swobodny taniec przy piosence
Refren: stanie w miejscu i naśladowanie głosu żabek
ile tu żabek zielonych jest – wykonanie obrotu
Potem znów naśladowanie głosu żabek
wszędzie tu słychać żabi śpiew – wykonanie obrotu
II zwrotka – skakanie jak żabki i naśladowanie głosu żabek
Możecie nauczyć się refrenu piosenki na pamięć.
Zróbcie w kartach pracy cz. 2 s. 44
Nazwijcie zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Podzielcie ich nazwy na sylaby.
Pokolorujcie kredkami lub wylepcie plasteliną rysunek żaby.
15.04.2020 Piątek
Temat dnia: Biedroneczko, leć do nieba
- Kończenie rymowanek dotyczących owadów i roślin spotykanych na łące.
Trawa, kwiaty, biedronka- to na pewno…………. (ŁĄKA)
Czerwone jak gotowane raki- to ………..(MAKI)
Ma żółty środek, białe płatki,
Łodyga u niej wiotka.
Ten łąkowy kwiat to……. (STOKROTKA)
Piegowata dama, po łące chodzi od rana.
Wygrzewa się w promykach słonka.
To maleńka…… (BIEDRONKA)
Czy to fruwają kwiaty? Jest ich tyle.
Nie! To…………(MOTYLE)
Lata, lata koło nosa. Uwaga! To…..(OSA)
Lata, lata obok czoła. Kto to? To miodna…….(PSZCZOŁA)
- Słuchanie piosenki „Mała Biedroneczka”
Mała Biedroneczka 7 kropek miała,
Na zielonej łące wesoło fruwała.
Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę
uratuję Cię Biedronko, a ty mi coś przynieś.
Ref. Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba.
Biedroneczko leć do nieba.
Mała Biedroneczka 7 kropek miała,
Na zielonej łące wesoło fruwała.
Złapał ją wróbelek niesie tę kruszynę ;
uratuję Cię Biedronko, a ty mi coś przynieś.
Ref. Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba.
Biedroneczko leć do nieba.
Mała Biedroneczka 7 kropek miała,
Na zielonej łące wesoło fruwała.
Złapała ją żaba i po wodzie płynie
uratuję Cię Biedronko, a ty mi coś przynieś
Ref. Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba.
Biedroneczko leć do nieba
Piosenka do posłuchania pod linkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=BeLMx4273_E
- Rozmowa na temat piosenki.
– Co robiła biedronka?
– Kto ja złapał?
– Dlaczego zwierzęta nic nie robiły biedronce?
– Czego od niej chciały?
- Praca plastyczna. Biedronka- wypełnienie rysunku kulkami bibuły- czarnej i czerwonej.