• 3 kwietnia 2020
  • Możliwość komentowania IV Tydzień 6-04 do 8-04 została wyłączona

IV Tydzień 6-04 do 8-04

 Materiały z logopedii dla uczniów Szkoły Podstawowej.

Dzień doby.    Witam Cię serdecznie.    Wszyscy nie możemy się doczekać powrotu do szkoły. Może to nastąpi wkrótce po Świętach Wielkanocnych. Do wakacji jest dużo czasu. Wykorzystajmy ten czas na naukę, zabawę.   Nauka jest bardzo ważna. Przygotowałam dla Ciebie kilka ciekawych zadań. Proszę gromadź otrzymane materiały z wykonanymi zadaniami w specjalnej teczce.

ZADANIE 1.

Masaż twarzy (wykonuje kl. I, II, VI, VII)

  • składamy dłonie i pocieramy jedną o drugą aż poczujemy ciepło,

  – przykładamy dłonie do policzków i masujemy: w górę i w dół 5x,

  – przesuwamy dłonie  i masujemy: czoło, nos, boki żuchwy po 5x,

2) następnie dłońmi oklepujemy: policzki, czoło , okolice żuchwy,

3) wdech: powietrze nosem i wydech: powietrze puszczamy ustami 5x,

4) parskamy energicznie: wargi wprawiamy w drgania cichutko 5x,

5) parskamy wydając głośne dźwięki.

6) poszczypujemy delikatnie twarz,

    7) głaszczemy lekko całą twarz.

 

ZADANIE 2

Polecenie:.   Poproś bliskich o powolne przeczytanie poniższego opowiadania logopedycznego,. Wysłuchaj i wykonaj polecenia zawarte w nawiasach..

 

Opowiadanie  logopedyczne:  „ Burek z podwórka”

( ćwiczenie artykulatorów i ćwiczenia ortofoniczne)

W wiejskiej zagrodzie, pies zwany Burkiem

Skrzętnie zarządza całym podwórkiem.

Niech Burkiem będzie w buzi języczek,

Wnet obowiązki jego wyliczę:

Rankiem, gdy tylko ślepia otwiera,

Już za porządki się zabiera.

Najpierw wokół swej budy posprząta:

Zamiecie ( oblizywanie warg ruchem okrężnym),

Zakopie kości do kąta ( wysuwanie i chowanie do jamy ustnej języka ułożonego  łopatkę).

Następnie w budzie zrobi sprzątanie ( masowanie czubkiem języka wewnętrznej strony  policzków)

I zerknie w miseczkę, co dziś na śniadanie ( kierowanie języka w kąciki warg).

Na widok ciepłej kaszy smacznie się oblizuje ( oblizywanie językiem „wąsów „ i „brody”)

Zjada wszystko, bo bardzo mu smakuje ( głośne mlaskanie).

Teraz już Burek biegnie zliczyć kurki do kurnika

I sprawdzić, czy tej nocy nie było tam liska zbójnika ( liczenie ząbków „kurek”, poprzez dotykanie każdego zęba czubkiem języka).

Są wszystkie, lecz tuż za płotem słychać gąsek gęganie

( gęganie: gę, gę, gę)

Biegnie Burek na ratunek, dając znak szczekaniem

( szczekanie: au, au, au)

A tu  już gąsior groźnie sycząc ( syczenie: s…………),

Broni swego stada.

Niesfornych łobuziaków ucieka gromada,

Pufając ze zmęczenia ( nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza)

Szumiącego lasu dopada ( szumienie sz…………..).

Teraz Burka czeka nie lada zadanie,

Musi krówkę wyprowadzić na łąkę, na śniadanie.

Krowa muczy przyjaźnie ( mu……….)

Już idą drogą wśród lasu,

Nagle się przestraszyli Okropnego hałasu.

Spogląda Burek za siebie, z prawej i z lewej strony ( wysuwanie języka i kierowanie go w prawo i w lewo)

Co widzi? Wóz strażacki pędzi jak szalony.

i–a, i–a, i–a, słychać już z oddali,

Co znaczy, że w pobliżu gdzieś się chyba pali.

Wtem słyszy Burek  gwizd znajomy ( gwizdanie)

Znajome cmokanie ( cmokanie).

To jego pan go wzywa, ma nowe zadanie.

Przeciska się Burek do domu, na skróty, przez dziurę w płocie ( przeciskanie języka przez zaciśnięte zęby),

Gdy nagle wzrok jego skupił się na kocie,

Który miaucząc groźnie ( miauczenie), na rybki polował,

Lecz widząc kota, na drzewo się schował.

Wdzięczne rybki Burkowi całuski ślą spod wody  ( całuski),

Lecz psina nie ma już czasu, pędzi w stronę zagrody.

Koń stoi już w zaprzęgu, parska niecierpliwie ( parskanie)

Pan cmoknął na niego ( cmokanie), ruszyli leniwie.

Słychać miarowy bieg konia ( kląskanie), Burek biegnie

z boku,

Nie chce być gorszy, pragnie dotrzymać mu kroku.

I tak dzień cały Burka pracą wypełniony.

Pod wieczór wraca psina do budy zmęczony,

Zjada smaczną kolację ( mlaskanie), poprawia posłanie

( wypychanie językiem policzków)

I już po chwili słychać jego smaczne chrapanie ( chrapanie).

  Zadanie dla  uczniów klas VI, VII.

  Przeczytaj tekst i wykonaj zawarte w nawiasach polecenia.

 

„Wielkanoc”

     Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt.

Pan Języczek postanawia upiec ciasto.

Najpierw do miski (robimy z języka „miskę”  przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie)

wsypuje mąkę  i cukier (wysuwamy język z buzi, potem chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu), dodaje masło (wysuwamy język i przesuwamy  po górnych zębach i podniebieniu).

Następnie rozbija jaja (otwierając szeroko buzię, kilkakrotnie uderzamy czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu).

Wszystkie składniki miesza (mieszamy składniki- obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo)

 i mocno uciera (ucieramy składniki – przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych).

Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami).

Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok),

Obsypuje rodzynkami (dotykamy czubkiem języka każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).

  Życzy Jolanta Ul

 

 

 

 

 


Comments are closed.