- 10 maja 2020
- Możliwość komentowania IX Tydzień 11-05 do 15-05 została wyłączona
IX Tydzień 11-05 do 15-05
KOCHANI
Przed nami kolejne tygodnie w domu.
Czas wolny od zajęć logopedycznych, ale NIE OD ĆWICZEŃ
doskonale wiemy,
jak ważna jest SYSTEMATYCZNOŚĆ w pracy nad piękną wymową.
Rzucam Wam wielodniowe WYZWANIE LOGOPEDYCZNE!!!
Kto podnosi rękawicę ćwiczy ze mną?
Każdego dnia wykonaj zestaw ćwiczeń.
I zestaw
GŁOSKA „R”
Usta lekko otwarte, język dotyka do wałka dziąsłowego, koniuszek języka szybko uderza o górne dziąsło. Struny głosowe drgają, co można wyczuć, kładąc rękę na szyi.
- „Język w górę” – unieś szeroki język do wałka dziąsłowego. Trzymaj go w górze tak długo, aż się zmęczy i będzie opadał. Możesz zrobić zawody z mamą lub tatą, kto dłużej będzie trzymał język w górze.
- „Kropki” – otwórz usta, rysuj językiem kropki na podniebieniu.
- „Parskanie” – wydmuchaj powietrze na rozluźnione wargi, naśladujw ten sposób parskanie konia.
- „Wesołe sylaby” – uderzaj czubkiem języka po wałku dziąsłowym i jednocześnie wymawiaj: lalala, lolololo, lelele, lylyly. Możesz zaśpiewać te sylaby na melodię „Wlazł kotek na płotek”.
- „Wolno-szybko” – buzia otwarta: uderzaj czubkiem języka po wałku dziąsłowym i jednocześnie wymawiaj: ttt, ddd, nnn – najpierw powoli, potem coraz szybciej. Zwróć uwagę na to, aby język nie opadał na zęby dolne.
Gimnastyka dni tygodnia
Gimnastyka – dobra sprawa, co dzień wszystkim radość sprawia.
Gdy niedziela się zaczyna trening tydzień rozpoczyna. -bieg w miejscu
W poniedziałek dwa podskoki – dwa podskoki w miejscu
Wtorek lubi kroki w boki – dwa kroki w lewo, dwa w prawo
Środa kręci dwa kółeczka – dwa obroty wokół siebie
No a w czwartek jaskółeczka – stanie na jednej nodze i pochylenie tułowia do przodu
W piątek szybko dwa przysiady – dwa przysiady
A sobota robi ślady – dwa kroki stopa za stopą
I tak przez tydzień cały dni tygodnia wciąż szalały!! – wymachy rękoma
II zestaw
Poniższe ćwiczenia adresuję: dla dzieci które mają trudności z domykaniem buzi, które się ślinią, które seplenią, wystawiają język kiedy mówią, dla wszystkich którzy chcą się bawić. Dzięki ćwiczeniom wzmacniamy mięsień okrężny warg, domykamy buzię, cofamy masę języka.
- Puść bańki mydlane.
- Wykonaj 20 buziaków 2X.
- Policz wszystkie swoje zęby.
- Wymień bardzo starannie wszystkie samogłoski AEIOUY.
- Dmuchaj na gorącą zupkę/herbatkę.
- Wypij bardzo gęsty napój przez słomkę.
- Zajrzyj do zeszytu i powtórz wyrazy z ćwiczoną głoską.
- Trzymaj wargami Łyżeczkę 15 sekund.
- Naśladuj odgłosy zwierząt.
- Wymawiaj samogłoski „i – u” przez 10 sekund.
- Powtarzaj dowolną sylabę do momentu uczucia braku powietrza.
- Zaciśnij zęby i policz w myślach do 10.
- Zaśpiewaj „lalala” na melodię „sto lat”.
- Zajrzyj do zeszytu i powtórz wyrazy z ćwiczoną głoską.
- Dmuchaj powietrze za pomocą: słomek, na wiatraczki paski papieru, wytwarzaj dźwięki za pomocą gwizdków, piszczałek fletów, harmonijek, trąbek.
Kl. VII
Stymulacja funkcji językowych
Proszę podkreślić składniki potrzebne do przygotowania wymienionych potraw:
SAŁATKA JARZYNOWA
majonez, sól, bita śmietana, zielony groszek,
pietruszka, marchew, wołowina, ziemniaki, kabanosy,
drożdże, żółty ser, smalec, por
ZUPA POMIDOROWA
pomidory, cukier, śmietana, ogórki kiszone, czekolada,
oliwki, mleko, włoszczyzna, kasza gryczana,
makaron, kalafior, musztarda, mięso
JABŁECZNIK
pomarańcze, cukier, banany, kiełbasa, jabłka, pieczarki,
proszek do pieczenia, majonez, mąka, jajka,
kapusta, cynamon, szynka, margaryna
PIEROGI
chleb, mąka, kapusta kiszona, marmolada, ryż,
grzyby, mandarynki, tłuszcz, papryka, jajka, makaron,
przyprawy, ananas, śledzie