- 1 czerwca 2020
- Możliwość komentowania XII Tydzień 01-06 do 05-06 została wyłączona
XII Tydzień 01-06 do 05-06
Klasa IV:
T: The Amazing Journey: The answer to the puzzle.
- Podręcznik, str. 96.
– ćwicz. 1, 2.
- Podręcznik, str. 97:
– Słownictwo związane z pogodą:
– ćwicz. 4, 5.
– ćwicz. 6- dla chętnych.
- Zeszyt ćwiczeń, str. 94, 95.
– ćwicz. 1, 2, 3, 5.
– ćwicz. 4, 6 – dla chętnych.
T: Present continuous: positive, negative.
- Podręcznik, str. 97:
– Przeczytać o czasie Present continuous:
– Skopiować lub przepisać notatkę o tym czasie:
Czasu Present continuous używamy jeśli mówimy o:
- czynnościach, które odbywają się w chwili mówienia o nich – możemy powiedzieć, że w tej chwili czytamy książkę albo uczymy się angielskiego, często w tych zdaniach na koniec piszemy „now” (teraz) albo „at the moment” (w tej chwili);
- stanach chwilowych, np.
I’m staying in a hotel until I find a new flat. – Zostaję w hotelu dopóki nie znajdę nowego mieszkania. - Narzekaniu na czyjeś zachowanie, np.
Why are you being so naughty today? – Dlaczego jesteś dzisiaj taki niegrzeczny?(Oznacza to, że zwykle osoba ta jest grzeczna, a w danym dniu wyjątkowo inaczej się zachowuje. Gdyby zawsze była niegrzeczna, zastosowalibyśmy czas Present Simple bo określałby on czynność powtarzającą się.) - Zmianie stanu bądź o rozwoju, np.
People are drinking more and more coffee. – Ludzie piją coraz to więcej kawy. - Zaplanowanej od pewnego czasu czynności, np.
I’m going to the cinema tonight. – Idę do kina dzisiaj wieczorem.
Zdania twierdzące:
Szyk zdania twierdzącego wygląda następująco:
Podmiot + „to be” (w odpowiedniej formie) + czasownik z końcówką „-ing” + reszta zdania
np.
I + am + eating + chocolate now.
(Jem czekoladę.)
Forma „to be” zależy od podmiotu:
– I am = I’m
– you are = you’re
– he/she/it is = he’s/she’s/it’s
– we are – we’re
– they are = they’re
You are reading a book. | Ty czytasz książkę. |
Mary is having breakfast. | Mary je śniadanie. |
They are running. | Oni biegną. |
I am taking my bag. | Zabieram swoją torbę. |
We are waiting for my uncle. | Czekamy na mojego wujka. |
He is looking at the stars. | On patrzy w gwiazdy. |
We are doing our homework. | Robimy (odrabiamy) zadanie domowe. |
Zdania przeczące:
Szyk zdania przeczącego wygląda następująco:
Podmiot + „to be” (w odpowiedniej formie) + not + czasownik z końcówką „-ing” + reszta zdania
np.
I + am + not + eating + chocolate now.
(Nie jem czekolady.)
Forma „to be” zależy od podmiotu:
– are not = aren’t
– is not = isn’t
You aren’t reading a book. | Ty nie czytasz książki. |
Mary isn’t having breakfast. | Mary nie je śniadania. |
They aren’t running. | Oni nie biegną. |
I am not taking my bag. | Nie zabieram swojej torby. |
We aren’t waiting for my uncle. | Nie czekamy na mojego wujka. |
He isn’t looking at the stars. | On nie patrzy w gwiazdy. |
We aren’t doing our homework. | Nie odrabiamy zadania domowego. |
Każdy czas continuous będzie wymagał użycia czasownika w formie gerund (-ing). Tworzenie właściwej formy czasownika głównego jest bardzo proste, zasadą jest, że do podstawowej formy dodajemy końcówkę -ing, oto kilka przykładów:
write | » | writing | pisać |
read | » | reading | czytać |
sit | » | sitting | siedzieć |
look | » | looking | patrzeć |
do | » | doing | robić |
take | » | taking | zabierać |
eat | » | eating | jeść |
Zwróćmy uwagę, że niektóre czasowniki po dodaniu końcówki wyglądają nieco inaczej. Zapamiętajmy zasady pisowni czasowników z końcówką -ing:
- czasowniki zakończone na -e, -e na końcu czasownika znika:
-e | » | -ing |
make | » | making |
take | » | taking |
have | » | having |
write | » | writing |
dance | » | dancing |
- w czasowniku jednosylabowym, gdzie na końcu jest spółgłoska + samogłoska + spółgłoska podwajamy ostatnią spółgłoskę *, podwajanie nie dotyczy spółgłosek w i x.
swim | » | swimming |
run | » | running |
sit | » | sitting |
stop | » | stopping |
get | » | getting |
- w czasownikach dwusylabowych, gdzie na końcu jest spółgłoska + samogłoska + spółgłoska, a akcent pada na drugą sylabę, podwajamy ostatnią spółgłoskę
** Dla porównania: czasownik happen też ma dwie sylaby, a na końcu spółgłoskę + samogłoskę + spółgłoskę (p + e + n ), ale ponieważ akcentujemy w nim pierwszą sylabę, nie podwoimy ostatniej spółgłoski przed dodaniem końcówki -ing. W tym przypadku otrzymujemy formę happening.
refer | » | referring |
begin | » | beginning |
forget | » | forgetting |
- czasowniki kończące się na -ie zmieniają pisownię z -ie na -y:
die | » | dying |
lie | » | lying |
tie | » | tying |
– ćwicz. 7- dla chętnych.
- Zeszyt ćwiczeń, str. 95:
– ćwicz. 8.
– ćwicz. 9- dla chętnych.
- Dodatkowe zadania o rodzinie i pogodzie: