26 kwietnia 2020
Możliwość komentowania VII Tydzień 27-04 do 01-05 została wyłączona
VII Tydzień 27-04 do 01-05
Dzień dobry.
Mam nadzieję że nie było problemów z zadaniami proponowanymi w materiałach tydzień temu. Skupialiśmy się na ćwiczeniach usprawniających język, przyjmowanie pozycji spoczynkowej, pionizację. Były ćwiczenia fonacyjne. Dzisiejsze dedykuję uczniom którzy mają problemy z realizacją głosek „l”, „r”.
Ćwiczenia artykulacyjne usprawniające język
- Unosimy język: buzia szeroko, rozluźniony szeroki język, żuchwa stabilna (możemy posiłkować się korkiem) – naśladujemy dzidziusia „de,de,de,de,de,de,de,de,de,de”.
- Buzia szeroko, język szeroki przysysamy (do podniebienia twardego) i puszczmy.10x
- Kląskamy – stabilizujemy żuchwę (można pod brodę podłożyć rozpostartą dłoń) pracuje intensywnie sam język, broda lekko się rusza.10x
- Język grot (igiełka) przechodzi w szeroki język „miseczka” . 10x.
- Język „lata jak łopata” – buzia szeroko otwarta, język unosi się góra i w dół (miejsca dotknięcia językiem czyli wałki dziąsłowe za górnymi i dolnymi zębami możemy dotknąć schłodzoną łyżeczką). 10x
- Buzia uśmiechnięta, szeroko otwarta: mocno napiętym językiem masujemy (jakbyśmy zagniatali ciasto) wałki dziąsłowe za przednimi górnymi i dolnymi ząbkami. 10x
- Czubkiem języka przesuwamy po ząbkach siecznych – czyścimy ząbki. 10x
- Przesuwamy językiem po łuku górnych zębów trzonowych. 5x z lewej, 5x z prawej; górne i dolne
- Ostrzymy czubek języka o górne ząbki i wymawiamy: a…la, e…le, y…ly, o…lo, u…lu.
Ćwiczenia fonacyjne:
Ala, Ola, Ula, Hala.
halo 5x
la, le, lo, Lu, ly
a | e | i | o | u | y |
la | le | li | lo | Lu | |
ala. | ele | olo | ulu | ||
al. | el | il | ol | ul | yl |
lala | lele | lili | lolo | lulu | lyly |
alla | elle | ollo | ullu |
Powtórz lub przeczytaj wyrazy:
- lak, las, len, lew, los, loch, ląd, lód, luka;
- palą, ale, Alabama, elf, element, Ola;
- Dal, cel, biel, badyl, styl, gil, gpl, ramol, ból, król;
- sala, gala, peleton, kolor, moloch, melasa, halo, Hela, pole, maluch, palec, sylen, fiolet, wiele, kilometr;
- pla-bla, ple-ble, plo-blo, plu-blu, ply-bly, plą-blą, plę-blę;
- plac, placek, plaster, plomba, plusk, plucha, plucie, pląs, splot, oplot, krople, dziupla;
- bla-ble, bla-ble, bla-ble;
- lelum-polelum, lelum-polelum, lelum-polelum.
Wierszyki łamiące języki:
Kołysanka /Anna Willman/
Lulaj, Jolu, lalę Julę.
Luli, luli śpiewaj czule.
Lalę Julę poprzytulaj ….
Lulaj, Jolu, lalę, lulaj…
Lulaj Julę, luli, luli.
Luli, śpiewaj Juli.
Lulaj lalę, Jolu, lulaj,
Lalę Julę poprzytulaj.
Lew ze Lwowa /Anna Willman/
Pewien lwowianin z miasta Lwowa
Małego lewka w zlewie hodował.
I miał też balkon, a na balkonie
Rosły lwie paszcze i lewkonie.
Lwowianin lwiątku pichcił kotlety,
Lecz lwiątko chciało bezmięsnej diety.
Lubiło liany, liście sałaty,
Najbardziej zaś lubiło kwiaty,
Więc po kryjomu na balkonie
Lwowianinowi żarło lewkonie.
A gdy wyrosło z lwiątka lwisko,
Zżarło z balkonu dosłownie wszystko.
I od tej pory lwowianin z Lwowa
Przed lwiskiem lwią część lewkonii chował.
Wiersz powyższy polecam również osobom z niepłynnością mowy. Proponuję 2 wersje wykonania: 1) z przedłużaniem samogłosek podczas czytania, 2) ze śpiewem na dowolną melodię (np.: Siekiera, motyka…).
Ćwiczenie stymulujące funkcje językowe. Proszę napisać, z czego mogą być zrobione:
BUTY ………………………………………
ZESZYT…………………………………….
FUTRO………………………………………
STÓŁ ……………………………………….
KLUCZE ……………………………………
MARGARYNA ……………………………
OBRĄCZKI ………………………………..
SWETER ……………………………………..
BUDYNEK …………………………………..
KSIĄŻKA …………………………………….
BUTELKA ……………………………………
TAPETA ……………………………………….
KUBEK ………………………………………..
DRZWI …………………………………………………
OKNO …………………………………………………