- 20 kwietnia 2020
- Możliwość komentowania VI Tydzień 20-04 do 24-04 została wyłączona
VI Tydzień 20-04 do 24-04
21.04.2020r.
Dzień dobry.
Za nami Święta Wielkanocne. Malowaliśmy pisanki. Przygotowywaliśmy koszyczki ze święconką. Spotkaliśmy się z najbliższymi przy Wielkanocnym stole. Tradycyjnie polewaliśmy się w śmigusa dyngusa. Trwająca epidemia nie pozwala na dalsze spacery. Za oknem słoneczna pogoda. Przyroda budzi się do życia. Rośnie trawka, kwitną kwiaty, przychodzą na świat kotki, pieski, kurczątka i inne zwierzęta. Tęsknimy za koleżankami, kolegami z przedszkola, za paniami. Wszyscy pragniemy wrócić do przedszkola, do przyjaciół, zabawek.. Miejmy nadzieję że niedługo będziemy znowu razem.
Dzisiejsze zajęcia polegają na wykonaniu zadań. Mają one na celu kształtowanie, rozwijanie słuchu fonematycznego, usprawnianie aparatu artykulacyjnego: języka, warg, podniebienia miękkiego, ćwiczenia w prawidłowej realizacji głoski ”l”.
(PROSZĘ ABY DZIECI Z WYMOWĄ MIĘDZYZĘBOWĄ NIE WYKONYWAŁY ĆWICZEŃ JĘZYKA NA ZEWNĄTRZ JAMY USTNEJ)
- Zabawa „Nauka jazdy”
Podczas zabawy języki dzieci zostają zamienione w samochody, a buzie w garaże. Języki poruszają się w kierunkach wyznaczonych przez znaki drogowe.
DZIECI | |
Nakaz jazdy prosto | – wysuwają mocno proste, wąskijęzyki do przodu |
Nakaz jazdy w prawo | – przesuwają mocno proste, wąskie języki w prawo |
Nakaz jazdy w lewo | – przesuwają mocno proste języki w lewo |
Stromy podjazd | – unoszą powoli języki w kierunku nosa |
Niebezpieczny zjazd | – powoli kierują języki w kierunku brody |
Niebezpieczny zakręt w prawo | – unoszą języki do góry, delikatnie w prawo |
Niebezpieczny zakręt w lewo | – unoszą języki do góry, lekko w lewo |
Skrzyżowanie w ruchu okrężnym. | – oblizują naokoło całą buzię |
Wjeżdżamy tyłem do garażu.
To była wspaniała przejażdżka. |
– cofają powoli prosty język do środka buzi |
- Spróbujmy naśladować
* samochód strażacki – wymawiajmy: e-o, e-o, e-o, e-o ,e-o;
* wóz policyjny a-u, a-u, a-u, a-u, a-u, a-u;
* karetkę pogotowia – i-o, i-o, i-o, i-o, i-o, i-o
III. Przy wymowie głoski „l” czubek języka dotyka do górnego dziąsła, boki języka przylegają do wewnętrznej powierzchni zębów.
LA | EL | OL | LA | LA | UL | LA | YL |
LO | LO | AL | OLA | LO | ELA | ULA | LO |
LE | AL | LE | LE | ALE | LE | OLO | OL |
LU | OL | EL | OL | LU | OLO | LU | ELE |
LY | ALA | LY | AL | LA | LY | OLO | LY |
- Ćwiczenie trudnych artykulacyjnie głosek w logotomach
Na naszą planetę przylatują sympatyczne lulki. Ich pojazd ląduje w ogrodzie zoologicznym. Lulki spacerują, poznają zwierzętami nazywają świat po swojemu.
Pobaw się, proszę z przybyszami i naucz się kilku słów w ich języku:
słoń – la-lu-la-la
tygrys – le-li-lu-la
lew – lo-lu-le-le
wielbłąd – li-li-lu-lu
małpa – la-la-le-le
nosorożec – la-la-ol-el
hipopotam – ela-ulo-la-la
żyrafa – al.-le-el-lu
zebra – ul-le-lu-la
niedźwiedź – le-lu-la-la
- Powtórz wyrazy: LODY, LAS, LASKA, LOKOMOTYWA, LAMA, LEJEK, LALKA, LEKI, LAMPA, LATAWIEC.
- Dzieci idą na spacer. Dobierały się parami: chłopiec z dziewczynką. Powiedz, jakie pary powstały. Możesz dowolnie połączyć dzieci:
Lolek | i | Lena |
Alek | Aldona | |
Bolek | Aniela | |
Felek | Helena | |
Emil | Malwina | |
Lucjan | Lucyna | |
Olaf | Walentyna |
VII. Powtórz za dorosłym poniższe wierszyki.
“Kołysanka”
Malusieńka lala na spacerze była,
bardzo się zmęczyła.
Luli, lalko, luli, luli u matuli.
Luli, lalko, luli, mama Cię utuli
“Lalka i my”
Ta lalka to Lola. A my to Ela, Ola i Tomek. My mamy lody. Loli damy mleko. (Autor nieustalony).
“Lale Toli”
Ala, Ela, Ula, Ola-takie lale ma dziś Tola. Tola lubi swoje lale, śpiewa dla nich: lu, li, la, le. Luli, luli, la, śpij laluniu ma. (Autor nieustalony).
/A. Walencik-Topiłko/
“Lalki i koleżanki”
Ala, Ola, Ula, Ela mają lalki. Lalka Ali to Lola. Lalka Oli to Kola. Lalka Uli to Milka. Lalka Eli to Lilka. Pojechały raz na molo popijając lody colą. Tam też plotły różne plotki: Ala, Ola, Ula, Ela. Lato było to upalne ,no więc wielką kąpiel w wannie była teraz w dalszych planach: Ali, Loli, Oli, Koli, Ulki, Milki, Eli, Lilki
/A. Chrzanowska/
Ma mnie Ala, Ela, Ola, co chodziła do przedszkola. Ma też Emil, Bolek, Lolek i cebula, kalafiorek. Jestem taka lekka, lotna lecz nie jestem wcale psotna. Latem galopuję w lesie, aż się echo w lesie niesie.
- Szoplik
“Bolek i Lolek”
Kto lubi lody? – Bolek i Lolek! Kto chce do wody? – Bolek i Lolek! Kto strzela gole? – Bolek i Lolek! Kto pilny jest w szkole? – Bolek i Lolek! Lubię oglądać Bolka i Lolka chociaż ze śmiechu łapie mnie kolka.
ŻYCZĘ POWODZENIA I POZDRAWIAM. Mój email: Jolaul@o2.pl