• 8 lutego 2021
  • Możliwość komentowania Wychowanie przedszkolne 5-6 latki została wyłączona

Wychowanie przedszkolne 5-6 latki


Dzień 09-02-2021 r (wtorek)

Data: 09.02.2021r.     wtorek

 

Grupa: Oddział przedszkolny   5-6 latki

 

Tematyka kompleksowa: Znamy te baśnie

 

Temat dnia: Wiemy, jak powstaje książka

 

Formy aktywności: 1.Oglądanie różnych książek dla dzieci, poznawanie nazwisk ich autorów; porównywanie wyglądu, omawianie budowy (okładka, strona tytułowa, treść, ilustracje, spis treści).

 

2.Słuchanie wiersza M.Przewoźniaka pt. „Kłopoty w bibliotece”

 

Książkom w pewnej bibliotece

nudziło się tak dalece,

że ni z tego, ni z owego

zaczęły grać w chowanego.

„Calineczka się schowała

Za ogromny atlas ryb.

Szuka krasnal Hałabała,

Gdzie się przed nim Plastuś skrył?

Tak się wszystkie wymieszały,

że ta pani w bluzce w prążki

chodzi tutaj już dzień cały,

nie znajdując żadnej książki.

 

– Wyjaśnienie dlaczego w bibliotece ważny jest porządek.

– Wymienienie bajkowych postaci z wiersza.

 

3.Zapoznanie dzieci z etapami powstawania książki na podstawie filmu https://youtu.be/icdV3QZb10Q

 

Opowiadanie treści kolejnych obrazków historyjki :

autor pisze książkę,

ilustrator wykonuje obrazki do książki,

składacz przygotowuje książkę do druku,

drukarz przygotowuje książkę do druku,

maszyny drukują książkę, –

czytelnik wybiera i kupuje lub wypożycza książkę.

 

4.Ilustracja ruchowa rymowanki „Wielki smok”.

Dzieci wykonują ruchy, o których mowa w rymowance.

 

Wielki smok szedł do przodu kroki trzy,

zrobił przysiad i wyszczerzył groźnie kły.

Skoczył w górę i rozłożył skrzydła swe,

latał w koło, by pogubić myśli złe.

W chłodnej wodzie pływał żabką też,

 na czworakach chodził tak jak jeż.

Gdy się zmęczył, to zwinięty w kłębek spał.

Kolorowe sny całą nockę miał.

 

5.Moja książeczka” – zaprojektowanie okładki do swojej książeczki (poproście o pomoc rodziców).

 

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/04/Jak-zrobi-mini-ksieczk-w-3-minuty.mp4.mp4?_=1

 

6. „Moja ulubiona bajka”- przeczytanie bajki dziecku przez rodzica na dobranoc.

 


Dzień 10-02-2021 r. (środa)

Data: 10.02.2021 Środa
Grupa: Oddział przedszkolny 5-6 latki
Temat dnia: Jak powstaje książka
Formy aktywności: 1.„Od autora do czytelnika” – oglądanie filmu i rozmowa – prosimy dziecko, by podało swoje pomysły na temat, jak powstaje książka. Następnie sprawdzamy te przypuszczenia oglądając film„Jak powstaje książka?. Po obejrzeniu filmu rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające poszczególne etapy powstawania książki. Prosimy dziecko, aby ułożyło je w odpowiedniej kolejności, jednocześnie opisując, co się na nich znajduje(Ilustracje w załączniku)

2. „Pi-sarz” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy napisy: pisarz, ilustrator, wydawnictwo, drukarnia, księgarnia, czytelnik oraz wymieszane sylaby, z których się one składają. Dziecko, ma pokazać napis np. pisarz, dzieli go na sylaby i liczy je, następnie szuka tych sylab i kładzie pod napisem. (plik w załączniku)

3. „Bajkowy krawiec’ – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki. Jego zadaniem jest zapamiętać, z jakich materiałów były bajki krawca oraz o czym opowiadały.
Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=PCXOqBYytuE&t=

„Bajkowy krawiec”

Za górą, za rzeką, na samym końcu świata,
gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,
żył krawiec, co znany ze swego fachu był,
bo bajki niezwykłe dzieciom szył.

Szył bajki z jedwabiu.
Szył bajki z muślinu.
I z mgiełki, i z rosy,
i z kropli bursztynu.
Szył bajki z jedwabiu.
Szył bajki z muślinu.
I z mgiełki, i z rosy,
i z kropli bursztynu.

Za górą, za rzeką, na samym końcu świata,
gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,
żył krawiec, co znany ze swego fachu był,
bo bajki niezwykłe dzieciom szył.


Szył bajki o kotach
I smokach, i wróżkach.
A dzieci wkładały je idąc do łóżka.
I w mig zasypiały.
Na raz, dwa i…trzy!
Bo w bajkach od krawca najsmaczniej się śpi.

I w mig zasypiały.
Na raz, dwa i…trzy!
Bo w bajkach od krawca najsmaczniej się śpi.

Za górą, za rzeką, na samym końcu świata,
gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,
żył krawiec, co znany ze swego fachu był,
bo bajki niezwykłe dzieciom szył
,
bo bajki niezwykłe dzieciom szył.

Pytania do tekstu piosenki:
– Z jakich materiałów krawiec szył bajki?
– O czym one były?
– Czy krawiec naprawdę wymyśla bajki?
– Czym naprawdę zajmuje się krawiec?
– Kto wymyśla bajki?
– Kiedy Ty najchętniej sięgasz po książkę?
– Jaka jest Twoja ulubiona bajka?

5. „Książkowe memory” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy na dywanie odwrócone karty obrazkowe przedstawiające kolejne etapy powstania książek (ilustracje z ćwiczenia nr 1) i napisy do nich (z ćwiczenia nr 2). Dzieci odkrywa po jednej karcie i jednym napisie – na zasadzie memory. Dziecko, odkrywając obrazek, nazywa go. Gdy wszystkie obrazki i podpisy zostaną ze sobą dobrane, układamy je według etapów powstawania książki.
Zachęcam do wspólnej zabawy z dzieckiem.

6. Przygotowujemy kartoniki z cyframi od 1 do 10 (lub więcej, w zależności od umiejętności dziecka).
„Numerki” – zabawa matematyczna – dajemy dziecku książkę, dowolnego rodzaju, ważne, by posiadała numerację stron. Prosimy, by ją otworzyło i przyjrzało się, co znajduję się na dole każdej strony i do czego służy. Tłumaczymy, że są to numery stron, które pozwalają odnaleźć dane miejsce w książce. Prosimy, dziecko, by otworzyło np. na stronie 5. Jednocześnie pokazujemy kartoniki z tą cyfrą. Następnie zadajemy różne pytania, a dziecko przekłada kartki, by znaleźć na nie odpowiedź np.:

  • Ile kartek trzeba przerzucić, by znaleźć się na stronie 7?
  • Jaki numer ma strona przed stroną 5?
  • Jaki numer będzie miała strona, gdy przerzucimy trzy kartki do przodu?
  • Jaki numer będzie miała strona, gdy cofniemy się o dwie kartki?
  • Jaki numer ma strona obok strony 5?
  • O ile stron musimy się cofnąć, by znaleźć się na stronie 2?

 

7.Przygotowujemy książki w różnych rozmiarach
„Badacze książek” – zabawa dydaktyczna – mówimy dziecku, że za chwilę zamieni się w badacza książek. Pytamy, czy dziecko wie, czym zajmuje się badacz. Tłumaczymy, że jest to osoba, która chce się o czymś jak najwięcej dowiedzieć i na różne sposoby to sprawdza. Mówimy dziecku, że za pomocą potrzebnych narzędzi (np. centymetr, linijka, waga sznurek – przedmioty dostępne w domu), będziemy sprawdzać, która książka jest:

  • najdłuższa, a która najkrótsza,
  • najcięższa, a która najlżejsza,
  • najgrubsza, a która najcieńsza.

 

8. Narysuj ulubiona postać z bajki. Wykonaj prace starannie i samodzielnie.

 

 

KsiazkoweKartyPracy

Dzień 11-02-2021 r. (czwartek)

Data: 11.02.2021
Grupa: Oddział przedszkolny 5-6 latki
Temat dnia: Baśniowe postacie z figur geometrycznych
Formy aktywności: 1. Wysłuchanie wiersza Marii Brody-Bajak

W świecie baśni”

Za bramami sennych marzeń,

w świecie baśni i bajeczek,

spotkasz elfy, gnomy, skrzaty,

Jest tu także stwór kudłaty.

Kto do świata baśni wejdzie,

Ten nieprędko zechce wrócić.

Jest możliwe wszystko tutaj

Czary-mary i kot w butach.

Więc gdy dosyć masz już nudy,

masz dziś chęć,

by fantazjować –przymknij oczy

i posłuchaj,co baśń szepcze ci do ucha…

2. Rozpoznawanie tytułów baśni po wysłuchanym fragmencie.

Żyła sobie raz samotna kobieta. Nie miała dzieci, a bardzo chciała mieć córeczkę. Pewnego dnia samotność dokuczyła jej tak mocno, że postanowiła udać się po pomoc do czarownicy. Ta dała jej zaczarowane ziarenko. Kiedy kobieta zasadziła je w doniczce, wyrósł z niego duży kwiat. Gdy rozchylił płatki, kobieta ujrzała w jego wnętrzu maleńką dziewczynkę. Miała cal wzrostu, więc dostała na imię…

Calineczka”

Wtedy starsze łabędzie pochyliły przed nim głowy, a młody łabędź poczuł się zmieszany i ze wstydu schował głowę pod skrzydło. Czuł się naprawdę błogo, ale nie był dumny, ponieważ dobre serce nie jest ogarnięte pychą. Myślał o tym, ile musiał się nacierpieć, jak go prześladowano i wyszydzano zanim usłyszał, że jest najpiękniejszym z wszystkich pięknych ptaków. Słońce grzało mocno, a jego promienie pieściły smukłą szyję ptaka. W głębi serca łabędź pomyślał: „Nawet nie marzyłem o takim szczęściu, kiedy byłem jeszcze…

Brzydkie kaczątko”

Zziębnięte ręce skostniały jej prawie, nie ma siły utrzymać w nich paczki zapałek. A gdyby zapaliła jedną dla rozgrzania? Tylko jedną zapałkę. Na wspomnienie ciepła już nie ma siły oprzeć się pokusie. Jedna zapałka tylko. Wyjmuje ostrożnie, trzask…i płonie! Cóż za wesołe światło, jasne i ciepłe, ach jak grzeje w ręce! Cudowny płomyk! Wydało się jej nagle, że siedzi przed ciepłym, żelaznym piecem na świecących nóżkach, z mosiężnymi drzwiczkami. Ach, jak ciepło! Jak grzeje duży, jasny płomień, jak wesoło się pali! Wyciągnęła nóżki spod cienkiej sukienki, aby je ogrzać także, lecz w tej samej chwili –zapałka zgasła.

Dziewczynka z zapałkami”

3. Zajęcia matematyczne. Poznajemy liczbę 7.

Uczymy się wiersza na pamięć.

KROPKI BIEDRONKI

Biedronka siedem kropek miała:

pierwszą od rosy dostała,

drugą od słonka złotego,

trzecią od wiatru halnego,

czwartą od deszczu kropelki,

piątą od ziemi karmicielki,

szóstą od dziada, co przechodził drogą, siódmą – już nie wiem od kogo. Wszystkie siedem nosiła w komplecie, ażeby szczęście dawały dzieciom.

Jan Sztaudynger

Pokoloruj.

  1. Wykonaj ćwiczenia.

5. Praca plastyczna przygotowujemy różne figury geometryczne (koło, trójkąt, prostokąt kwadrat) układanie sylwet baśniowych postaci. Dzieci układają baśniowe postacie np. króla, królewnę, krasnoludka,smoka. Przyklejają je na kartkach formatu A4.