• 16 lutego 2021
  • Możliwość komentowania 3-4 latki – materiały do zajęć została wyłączona

3-4 latki – materiały do zajęć

Wtorek- 16-02-2021 r

Data: 16.02.2021
Grupa: Oddział przedszkolny 3-4 latki
Temat dnia: Lubię matematykę
 ZABAWY MATEMATYCZNE W DOMU DLA DZIECI I RODZICÓWDZIECI 3-4 LETNIE

Lekkie czy ciężkie?

Zadaniem dziecka jest wybór ciężkiego i lekkiego przedmiotu spośród wskazanych. Przykładami mogą być drewniany klocek i kartka papieru. Dziecko powinno zrozumieć znaczenie słów „lekki” i „ciężki”. Początkowo bierzemy tylko dwa przedmioty i podajemy maluchowi do ręki na zmianę, tak aby poczuł różnicę. Później dobieramy jeszcze kilka takich par i wspólnie określamy, co jest ciężkie, a co lekkie. W najtrudniejszej wersji dziecko wybiera obiekty „ciężkie” i „lekkie” z grupy kilku przedmiotów.

Mały, średni, duży.

Do zabawy potrzebne będą trzy pudełka i trzy maskotki różnej wielkości. W każdym pudełku należy zrobić otwór dopasowany do rozmiarów maskotki. Pudełka ustawiamy na podłodze jedno obok drugiego. Ustalamy z maluchem, że będą to domki pluszaków, ale maskotki nie wiedzą, czyj jest który domek. Dziecko musi im pomóc w dokonaniu wyboru. Zaczynamy od teatrzyku samorodnego, bawiąc się na oczach dziecka: Duży miś chce wejść do małego domku. O nie! Nie zmieści się! To może zmieści się do średniego domku? Oj, też nie! To może do dużego domku? Tak, to właśnie tu mieszka duży miś! W kolejnym etapie prosimy dziecko, aby samo znalazło odpowiedni domek dla dużego misia. Analogicznie postępujemy z pozostałymi maskotkami. Zabawa uczy porównywania wielkości, rozpoznawania stosunków przestrzennych, rozumienia pojęć „mały”, „średni”, „duży”, rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe oraz pozwala zrozumieć, że postawiony problem można rozwiązać przez próbowanie i działanie.

Jedno dla mnie, jedno dla ciebie.

Przygotowujemy małe przedmioty, np.: guziki, klocki, kredki. Dziecko ma za zadanie podzielić przedmioty pomiędzy sobą a drugą osobą, może wkładać je do małych, wcześniej przygotowanych pojemników lub okręgów z tasiemek. Zabawę urozmaicamy poprzez dołączenie trzeciego uczestnika, np. ulubionej maskotki. Taka forma spędzania czasu wprowadzi dziecko w świat liczb i zbiorów.

Figury

Zaczynamy od narysowania na kartce konturów kilku figur geometrycznych i nazwania ich, np. koło, kwadrat, trójkąt. Potem prosimy dziecko o wskazywanie konkretnych figur i ich kolorowanie lub wypełnianie ustalonym deseniem (kreskami, kropkami), a następnie zachęcamy do narysowania ich samodzielnie. Nie wymagamy w tym zadaniu precyzji, a jedynie wychwycenia najważniejszych cech różniących dane kształty. Potem wyruszamy na wyprawę po domu lub okolicy w poszukiwaniu przedmiotów o takich kształtach (ciastko, stół, znak drogowy).

Łańcuchy figur Kontynuując poprzednią zabawę, na kartkach papieru przyklejamy w dowolnej konfiguracji różne poznane figury, w kilku kolorach i wielkościach. Prosimy dziecko,aby wskazało palcem same koła, a następnie połączyło je linią w jeden łańcuch. To samo ćwiczenia przeprowadzamy, umieszczając na kartce same koła różnych wielkości i w kilku powtarzających się kolorach. Teraz prosimy dziecko o wskazanie wszystkich kół czerwonych i o połączenie ich linią. Na kolejnych kartkach możemy w ten sposób postąpić z kołami w innym kolorze lub połączyć koła, które są małe, albo duże. Gdy dziecko opanuje te ćwiczenia, możemy utrudnić zadanie przez mieszanie kilku kształtów i wybieranie tych figur, które mają różny kształt ale tę samą wielkość lub kolor. Bardzo dobrze jest, gdy dziecko nie tylko wykonuje polecenia, ale także stawia zadania rodzicowi. Zabawa rozwija umiejętność abstrahowania istotnych cech, analizowania, tworzenia kolekcji o zadanej własności, rozwija słownictwo i umiejętność ustalania warunków logicznych, a także koordynację wzrokowo-ruchową, pomaga też w skupieniu uwagi przez dłuższy czas.

Prezent dla misia

Do zabawy potrzebna będzie ulubiona maskotka dziecka, np. miś, kilka cukierków i kolorowych piłeczek. Trzylatkowi pokazujemy kolejno na palcach ile ma podarować misiowi cukierków a ile piłeczek. Następnie prosimy dziecko o dokonanie oceny, czego miś otrzymał więcej cukierków czy piłeczek? Możemy pomóc dziecku układając w jednym rzędzie cukierki a w drugim piłeczki, tak aby każda piłeczka była pod cukierkiem. Dorosły sprawdza poprawność wykonywania zadania, koryguje ewentualnie popełnione błędy. Zabawa uczy dziecko liczenia oraz doskonali pojęcia: „mniej” i „więcej”.

Liczenie

 

Poproś swojego przedszkolaka o pomoc w zakupach. Za każdym razem mów, ile rzeczy ma ci podać, np: 4 cebule, 2 marchewki, jedno pudełko ciastek.Do nauki liczenia idealne są klocki – starajcie się z nich często korzystać.Równie fantastycznie sprawdzają się proste gry planzowe, gdzie rzuca się kostką, a pionek porusza się o wyznaczoną liczbę pól.

Geometria

Odkrywanie pojęć związanych z geometrią jest bezpośrednio powiązane z życiem codziennym przedszkolaka. Stąd też dzieci głownie skupiają się na kole, kwadracie, trójkącie i prostokącie, bo odzwierciedlają znane im przedmioty. Proś dziecko o nazywanie kształtów, np: foremek lub klocków. Dobrze się sprawdza układanie różnych wzorów, np: koło, trójkąt, koło, trójkąt. Bawcie się w zagadki, np: słonko ma kształt …., pudełko ma kształt…Możecie też zaproponować rysowanie po śladzie, żeby dziecko samodzielnie nauczyło się kreślić geometryczne wzory.


Środa 17-02-2021 r

Data: 17.02.2021r.     środa
Grupa: Oddział przedszkolny   3,4 – latki
Tematyka kompleksowa: Chcę być matematykiem
Temat dnia: Lodowe sopelki
Formy aktywności: 1.Zabawa z wykorzystaniem rymowanki Marty Bogdanowicz  Zimno, zimno.

 

Zimno, zimno, zimno                      Dzieci:

nam w paluszki,                            uderzają palcami rąk o siebie,

zimno, zimno,

zimno w rączki nam.                      klaszczą w ręce,

Tralala, la, tralala,                           klaszczą,

klaszczemy rękami,

tralala, la, tralala,                           rozkładają ręce na boki,

teraz ciepło nam.

Zimno, zimno, zimno                   uderzają palcami rąk o siebie, nam w paluszki,

zimno, zimno, zimno

w nóżki nam.                             uderzają palcami nóg o podłogę,

Tralala, la, tralala,

tupiemy nogami,                           tupią,

tralala, la, tralala,

teraz ciepło nam.                          rozkładają ręce na boki.

 

2.Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej O Felku

i o lodowym sopelku.

 

Wprawdzie mróz jeszcze na dworze, ale w południe na dachu, z tej strony, gdzie słońce przygrzewa, śnieg topnieje. – Kap… kap… – spadły z dachu dwie krople, jedna po drugiej. Trzecia potoczyła się za nimi, zabłysnęła na skraju okapu i już miała spaść, kiedy zimny podmuch ją przytrzymał i zamroził. Potoczyła się czwarta kropla po stromym dachu i spłynęła po trzeciej. I teraz zamiast jednej kropelki zwiesza się z dachu mały sopelek. Co która kropla potoczy się i trafi na ten sopelek, to zatrzymuje się na nim i zamarza. Czasem tylko, kiedy ich więcej razem się zbierze, część spływa po sopelku i spada na ziemię. Drążą wtedy dziurki w śniegu pod progiem. A tymczasem sople rosną i rosną, wydłużają się, już sięgają prawie do okien. Przybiegły dzieci rano do przedszkola. Zobaczyły wiszące sople lodowe, zapatrzyły się. – Jakie to dziwne. Tu, gdzie słońce świeci na dach, wszystek śnieg już stopniał i tylko wiszą lodowe sople, a z tamtej strony, gdzie słońce nigdy nie zagląda, leży śnieg. Najbardziej dziwił się Felek. Zagapił się na te lodowe sople i nawet nie zauważył, że wszystkie dzieci już weszły do przedszkola. Patrzą teraz na Felka przez szybę. – Dlaczego zostałeś na dworze? – woła pani, stojąc w drzwiach. – Czy chcesz może sam zmienić się w lodowy sopelek? Nie, tego Felek nie chce. Bo choć sopelek jest ładny, ale kiedy słońce przygrzeje, to cały się roztopi… I sopelek jest na pewno bardzo, bardzo zimny… – Brr… Felek otrząsa się. Dopiero teraz poczuł, jak zmarzł. Prędko wbiega do sali. Z okna pokoju też można przyglądać się soplom.

• Rozmowa na temat opowiadania.

− Co się działo ze śniegiem z tej strony dachu, gdzie przygrzewało słońce?

− Co się działo z kropelkami wody z roztopionego śniegu? − Co oglądały dzieci?

− Kto był najbardziej zainteresowany?

 

3.Eksperymenty z wykorzystaniem kostek lodu

https://www.juniorowo.pl/20-tworczych-zabaw-lodem/

 

4. Zabawy na świeżym powietrzu – spacer , przyglądanie się lodowym soplom zwisającym z dachu.

 

5. Zabawa matematyczna Długi sopel, krótki sopel.

Potrzebne będą: białe kartki formatu A4 i A5. Każde dziecko dostaje dwie białe kartki z bloku – dużą (formatu A4) i małą (A5, połowa kartki z bloku). Dzieci zwijają je, ugniatają, tworząc dwa lodowe sople. Kładą je obok siebie i wskazują długi sopel, a potem krótki sopel.

 

6. 17.02.2021r. – obchody światowego Dnia Kota – materiały dla chętnych


Czwartek 18-02-2021

Data: 18.02.2021

 

Grupa: Oddział przedszkolny 3-4 latki

 

Temat dnia: Domy z pudełek

 

 

 1. Kolorowe domy – ćwiczenia w liczeniu.

• Słuchanie wiersza Krystyny Majewskiej Dom dla lalek.

Ty masz klocek, ja mam też,

potrzebny nam trzeci.

Zbudujemy dom wspaniały,

zaprosimy dzieci.

Jeden dom i drugi

dom już budują dzieci.

Te dwa domy to dla misiów,

a dla lalek trzeci.

 

Pytania do wiersza.

− Ile domów zbudowały dzieci?

− Ile domów było dla misiów, a ile – dla lalek?

• Budowanie domów z klocków w wybranym kolorze.

Dziecko wybiera sobie klocki w jednym kolorze

buduje domek. Wcześniej określa kolor wybranych klocków.

• Budowanie wież z pięciu wybranych klocków.

Dziecko wybiera sobie pięć klocków danego rodzaju i buduje z nich wieżę.

• Zabawa ruchowa z elementem podskoku – Policz i podskocz.

Bębenek.

Rodzic uderza w bębenek (do pięciu razy). Dziecko po cichu liczy uderzenia, a potem podskakuje w miejscu i głośno liczy podskoki.

2. Domki z pudełek – ozdabianie pudełek kolorowym papierem.

Pudełka różnej wielkości i kolorowy papier.

• Oglądanie pudełek, segregowanie ich na małe, średnie i duże.

Omówienie budowy domu. Obrazek lub zdjęcie domu.

− Co ma każdy dom? Jak jest zbudowany?

• Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

Każde dziecko wybiera sobie jedno pudełko.

• Oklejanie pudełek kolorowym papierem.

• Wycinanie z kolorowego papieru okien i drzwi, przyklejanie ich na pudełkach; ozdabianie domków.

• Wykonanie prac przez dzieci.

 


Piątek 19-02-2021

Data: 19.02.2021r.     piątek
Grupa: Oddział przedszkolny   3,4 – latki
Tematyka kompleksowa: Chcę być matematykiem
Temat dnia: Bawimy się wagą
Formy aktywności: 1.Zabawa ruchowa przy piosence:  „Boogie Woogie”

2. Zabawy ruchowe i gimnastyczne:

https://panimonia.pl/2020/03/18/zabawy-ruchowe-i-gimnastyczne-dla-przedszkolakow/

3. Zabawa rozwijająca umiejętność rozpoznawania masy przedmiotów.

Przedmioty o różnej masie.

Rodzic układa przed dzieckiem ciężkie przedmioty i lekkie przedmioty. Dziecko wybiera sobie po dwa przedmioty i określa, który jego zdaniem jest cięższy, a który – lżejszy.

4. Kolorowa waga – ozdabianie rysunku wagi łazienkowej elementami wyciętymi z kolorowego papieru.

• Ważenie dziecka (rodzeństwa) na wadze łazienkowej; określanie, kto waży najwięcej, a kto – najmniej.

Rodzic pokazuje dziecku wagę łazienkową. Zwraca uwagę na jej wygląd: wzór i kolorystykę.

Waga łazienkowa.

• Wykonywanie pracy plastycznej

Rysunek wagi (załącznik)

Ozdobienie rysunku wagi według własnego pomysłu dziecka, z wykorzystaniem materiałów dostępnych w domu, np. kolorowy papier, farby.

•Samodzielne działania dzieci: przyklejanie dowolnych kompozycji, z wykorzystaniem przygotowanych materiałów.

5.Zabawy na świeżym powietrzu – wyjście na dwór, spacer.

Załącznik: waga do druku

 

22-02-2021 poniedziałek

Data: 22.02.2021
Grupa: Oddział przedszkolny 3-4latki
Temat dnia: Chciałbym zostać muzykiem- Trębacz
1.Ćwiczenie pamięci ruchowej.

• Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną Posłuchaj i połóż.

Rodzic prosi dziecko, żeby położyło piłkę w określonym miejscu Np. Połóż

piłkę na półce. (Gdzie była piłka?)

Połóż piłkę pod biurkiem.

Połóż piłkę obok szafki.

Połóż piłkę między wózkami dla lalek.

Połóż piłkę przed stolikiem.

Połóż piłkę za samochodem.

 

2. Oglądanie zdjęć przedstawiających instrumenty.

 

− Nazwijcie znane wam instrumenty

(gitara, trąbka, skrzypce, saksofon,

perkusja, flet, fortepian).

− Wskażcie trąbkę.

− W jaki sposób gramy na trąbce?

Pokażcie.

− Jakie dźwięki wydaje trąbka?

Dzieci naśladują grę na trąbce, trzymając

zwinięte dłonie przy ustach

i mówiąc: tra ta ta, tra ta ta…

3. Słuchanie legendy.

Opisane tu wydarzenia działy się

wieki temu, w czasie najazdów Tatarów

na polskie ziemie. Dzień był spokojny, mieszkańcy Krakowa smacznie spali, bo i pora

była wczesna. Tylko jeden człowiek nie mógł zmrużyć oka. Cały czas rozmyślał o niedawnym

ataku Tatarów na pobliskie miasto Sandomierz. Zerwał się z łóżka skoro świt i rześkim krokiem

pomaszerował w kierunku wieży mariackiej. Człowiek ten był bowiem trębaczem, który z wieży

ostrzegał mieszkańców Krakowa przed zbliżającym się niebezpieczeństwem, a to pożarem,

a to atakiem obcych wojsk.

Trębacz wszedł na szczyt wieży i bacznie obserwował całą okolicę, aż tu nagle coś zwróciło

jego uwagę. Ku miastu nadciągali Tatarzy. Nie było chwili do stracenia – sięgnął po trąbkę i zagrał

hejnał najgłośniej jak potrafił. Grał tak długo, aż obudził wszystkich krakowian. Ostrzeżeni w porę mieszkańcy Krakowa sięgnęli po broń i obronili miasto przed atakiem nieprzyjaciela.

Dzielny trębacz niestety poniósł śmierć. Gdy Tatarzy zauważyli, kto podniósł alarm i ostrzegł

mieszkańców, jeden z łuczników wypuścił strzałę, która przeszyła trębaczowi gardło.

Tak oto kończy się legenda o dzielnym trębaczu, przerwanym hejnale i obronie Krakowa przed

najazdem Tatarów. Za każdym razem, gdy usłyszysz krakowski hejnał z wieży mariackiej, przypomnij

sobie tę legendę.

• Rozmowa na temat legendy.

− Co robili strażnicy Krakowa w ten

upalny dzień?

− Kto zbliżał się do miasta?

− Kto dostrzegł Tatarów? Co zrobił?

− Czy Tatarzy zdobyli Kraków?

− Co się stało z trębaczem?

− Jak wygląda lajkonik?

 

4. Jakie dźwięki słychać zimą? – wsłuchiwanie się w dźwięki dochodzące z otoczenia.

Celowe wyłapywanie dźwięków. Dzieci stoją przez chwilę z zamkniętymi oczami. Wsłuchują się uważnie w dźwięki dochodzące z otoczenia. Zapamiętują je, a następnie opowiadają o nich. Zastanawiają się, czy podczas zabawy śniegiem można usłyszeć dźwięki.

 

  1. Pokoloruj trąbkę.

Comments are closed.