6 kwietnia 2020
Możliwość komentowania IV Tydzień 6-04 do 8-04 została wyłączona
IV Tydzień 6-04 do 8-04
Witam serdecznie
na 6 zajęciach logopedycznych w ramach zdalnego nauczania proponuję poniższe zadania:
MASAŻ LOGOPEDYCZNY
„Aby było nam wesoło masujemy sobie czoło.
Raz i dwa, raz i dwa, ładne czoło Każdy ma.
Teraz oczy, pod oczami,
I pod nosem , pod wargami.
Język w górę, język w dół
Raz i dwa, raz i dwa ładny język każdy ma.
Uśmiech, ryjek, uśmiech , ryjek,
Niechaj nasza buzia żyje
Raz i dwa, raz i dwa ładną buzię każdy ma.
Gdy ktoś płacze łezki lecą,
Dzieci buzię wycierają,
Raz i dwa, raz i dwa mokre łezki każdy zna.
Pogładź główkę ładną swoją,
Policzki, brodę i czoło,
Poszczyp sobie całą twarz
I mówienie z głowy masz.
Powiedz „mama”, „tata”, „lala”
I zaśpiewaj „la, la, la, la”
Otwórz buzię, zamknij buzię,
Pokaż pani oczy duże,
Raz i dwa, raz i dwa ładną buzię każdy ma.
ZABAWY LOGOPEDYCZNE
By pogimnastykować aparat mowy proponuję Wam śmieszne zabawy na rozruszanie warg i języka:
- Konik jedzie na przejażdżkę, naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie. Kląskaj 10x.
- Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę – pokaż dyszącego wilka. (nie wykonują dzieci z mową interdentalną)
- Huśtawka unosi się do góry, a potem wraca na dół. WOtwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby się huśtał: raz do góry, raz do dołu.
- Młotkiem wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa ( wymawiaj przy tym: d d d d )
- Chomik wypycha policzki jedzeniem, a Ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, by wyglądać jak chomik, raz z lewej raz z prawej strony.
- Wyobraź sobie, że Twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz – czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa – czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy – czubek języka na dolną wargę, na cztery – czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust. (nie wykonują dzieci z mową interdentalną)
- Wysuń obie wargi do przodu, udając ryjek świnki. Następnie połóż na górnej wardze słomkę i spróbuj ją jak najdłużej utrzymać.
- Alpinista wybrał się na wycieczkę w góry. Wspina się na sam szczyt krok po kroku: dotknij czubkiem języka do krawędzi zębów dolnych, potem górnych, a na koniec do podniebienia.
- Glonojad to taka ryba, która mocno przysysa się do ścian akwarium i zjada glony. Spróbuj mocno przyssać koniuszek języka do podniebienia naśladując glonojada.
- Wysuń długi, wąski język do przodu i manewruj nim jak jaszczurka (szybkie ruchy); można zmodyfikować: kładąc na talerzu kilka płatków kukurydzianych, zadaniem jaszczurki jest je zjeść.
- Skaczemy jak małpki – wprowadzamy język między górną wargę, a górne zęby i z taką miną (można się trzymać rękami za uszy) biegamy i skaczemy jak małpki.
- Zawody – dwoje dzieci stojących naprzeciw siebie trzyma kartkę papieru między wargami (nie zębami) i każde ciągnie ją w swoją stronę; inny wariant: dzieci na wyścigi zjadają z talerzyka chrupki kukurydziane, posługując się tylko wargami.
Dzieci z oddziału „O”
Proszę aby w dowolny sposób zaznaczyły wykonane zadania w poniższej tabelce:
Nr ćwiczenia | poniedziałek | wtorek | środa | czwartek | piątek | Sobota | niedziela |
masaż | |||||||
1 | |||||||
2 | |||||||
3 | |||||||
4 | |||||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | |||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 | |||||||
12 |
Dziękuję za Wasze zaangażowanie.
Materiały dla Rodziców:
DZIECKO 3-LETNIE
powinno wymawiać głoski:
a, e, ę, o, ą, i, y, u
p(pan) pi(piłka) b(buty) bi(biały) m(mama) mi(miś) ł(łapa) f(fale) fi(film) w(woda) wi(wianek) t(tata) d(domek) n(noga) ni(niebo) l(lala) li(liść) j(jagody) si(siano) zi(ziemia) ci(ciocia) dzi(dzieci) k(kot) ki(kino) g(guma) gi(gil) ch(chata) chi(chnka)
W wieku 4 lat powinno nauczyć się wymawiania głosek:
s(sanki) z(zupa) c(cebula) dz(dzbanek)
Jako 5-latek powinien wymawiać:
sz(szafa) ż(żaba) cz(czapka) dż(dżem) r(ryba)
Dziecko 4-letnie
powinno wymawiać głoski:
a, e, ę, o, ą, u, i, y
p(pas) pi(pies) b(bułka) bi(bilet) m(most) mi(miska) ł(łopatka) f(foka) fi(fiołek) w(wózek) wi(Wisła) t(taca) d(deska) n(nosek) ni(nitka) si(siodełko) zi(zima) ci(ciepło) dzi(dziecko) l(las) li(lisek) j(jabłko) k(koza) ki(kiosk) g(gąska) gi(gips) ch(chustka) hi(hipopotam) s(samochód) z(zabawki) c(cebula) dz(dzbanek)
W wieku 5 lat powinno nauczyć się wymawiania głosek:
sz(szyja) rz(rzeka) cz(czekolada) dż(dżem) r(rak)
Dziecko 5-letnie powinno wymawiać wszystkie głoski:
a, e, ę, o, u, i, y
p(paczka) pi(piżama) b(beczka) bi(biurko) m(morze) mi(mieszka) ł(łóżeczko) f(fujarko) fi(firanka) w(Warszawa) wi(wieszak) t(teczka) d(deszcz) n(nożyczki) ni(niebieski) s(sowa) z(zegar) c(cukierek) dz(dzwonek) l(lustro) li(lizak) j(jarzębina) si(silny) ci(cisza) dzi(dziewczynka) k(koszyk) ki(kilogram) g(garnek) gi(gitara) sz(szelki) ż(żarówka) cz(czerwony) dżungla) r(rower) ch(chrabąszcz chi(Chińczyk)
Dziecko w klasie „O” takie wyrazy będzie czytać, a w klasie I także pisać?
Dzieci 3-letnie nie wymawiają prawidłowo:
przedniojęzykowo-zębowych: s, z, c, dz
- należy ćwiczyć na głosce: d, t, n, ł
przedniojęzykowo-dziąslowych: sz, cz, r
- należy ćwiczyć na głosce: l, przód języka
tylnojezykowych: k, g
- należy ćwiczyć na głosce h, tył języka
Dzieci 4-letnie nie wymawiają prawidłowo:
przedniojęzykowo-dziąsłowych: r, ź, sz, cz, dź
– należy ćwiczyć na głosce l
Dzieci 5-letnie nie wymawiają prawidłowo:
przedniojęzykowo-dziąsłowych: sz, ź, cz, dz, r
- należy ćwiczyć na głosce l
Dzieci 6-letnie nie wymawiają prawidłowo:
przedniojęzykowo-dziąsłowych: sz, cz, r, dź
- należy ćwiczyć na głoskach: ź,