• 29 marca 2020
  • Możliwość komentowania III Tydzień 30-03 do 03-04 została wyłączona

III Tydzień 30-03 do 03-04

Poniedziałek – 30.03.2020r.

Temat dnia: Witaj, panie bocianie

Zabawa „Zgadnij, gdzie jest klocek?”- zabawa na spostrzegawczość

Do zabawy będą potrzebne jednakowe kubeczki np. do picia wody oraz małe klocki o różnych kształtach i kolorach. Dla młodszych dzieci wystarczą np. trzy kubeczki i trzy klocki. Liczbę kubków i klocków dobieramy do możliwości dziecka. Pokazujemy dziecku klocki. Wspólnie analizujemy ich kolory i kształty. W obecności dziecka wkładamy klocki pod kubeczki. Następnie przykładając kubeczki do blatu stolika ruszamy nimi w różne strony. Po czym prosimy dziecko o odgadnięcie np. gdzie ukrył się niebieski klocek? Od częstotliwości zabawy będzie zależała łatwość wykonania zadania przez dziecko. Zgodnie z powiedzeniem „Trening czyni mistrza”.

Rozwiązywanie zagadek o oznakach wiosny

Rodzic czyta zagadki dziecku:

Pióra ma biało-czarne, a nogi czerwone,

zmykają przed nim żabki wystraszone. (bocian)

 

W trawie lub w wodzie mieszka.

Często jest zielona.

Śpiewa: rege, rege, kum, kum,

gdy jest zadowolona. (żaba)

 

Dźwięczy pod niebem

jak mały dzwonek.

Tak śpiewa tylko szary… (skowronek)

W swojej nazwie „sanki” mają.

Te fioletowe kwiaty

się nazywają. (sasanki)

Po rozwiązaniu zagadek dziecko wskazuje zdjęcia(załącznik) do zagadek. Wspólne dzielenie nazw obrazków na sylaby ( bo-cian, ża-ba, sko-wro-nek, sa-san-ki). Dziecko liczy obrazki.

Bocian – omówienie wyglądu (załącznik)

Dziecko ogląda zdjęcie bociana, nazywa części ciała i je liczy. Rodzic  pomaga wskazać cechy ptasie bociana (dziób, pióra, ogon, skrzydła, szpony u kończyn…)

Zabawa z piłką „Jestem piłką” – do zabawy potrzebna będzie piłka. Dziecko  i rodzic w pozycji stojącej. Dziecko „zamienia się w piłkę” i naśladuje wszystkie ruchy, jakie wykonuje piłka poruszana przez rodzica:

Rodzic:

  • odbija piłkę o podłogę w różnym tempie, dziecko skacze obunóż
  • kołysze piłkę, trzymając ją oburącz wysoko nad głową, dziecko kołysze się na boki w tym samym tempie co piłka
  • kręci piłką jak bąkiem, dziecko obraca się w miejscu,
  • toczy piłkę po podłodze, dziecko kładzie się i turla w miejscu
  • wystukuje piłką różne rytmy, dziecko je wyklaskuje.

Praca plastyczna „Bocian” – dla chętnych

Do wykonania pracy potrzebna będzie kartka papieru, płatki kosmetyczne, klej, farby czerwona i czarna (farby można zastąpić papierem kolorowym albo kredkami).

  • Dziecko przykleja płatek na środku kartki. Dokleja do niego złożony na pół drugi płatek kosme­tyczny (skrzydło).
  • Wycina z płatków kosmetycznych głowę, ogon i szyję bociana. Doklej do tułowia.
  • Maluje dziób i nogi bociana czerwoną farbą, a brzegi skrzydła – czarną.
  • Dorysowuje trawę, kwiaty, staw i ewentualnie żaby.

 

Bajkowy kącik – „Przebiśniegi”– bajka na dobranoc: https://www.polskieradio.pl/18,Dzieci

 


31.03.202- Wtorek

Temat: Powracają ptaki

  1. Zabawa z Wiosennym wiatrem.
  • Silny wiatr, słaby wiatr. Dziecko dostaje jedna stronę gazety, składa ja na pół i wachluje nią tak aby wywołać silny wiatr, a potem słaby wiatr. Zabawę powtarzamy.
  • Dziecko zgniata swoja gazetę, tworząc kulę kładzie ja na podłodze i dmucha na nią tak, aby się poruszały.
  • Naśladuje odgłos wiejącego wiatru, mówiąc: wiu, wiu, wiu..
  • Naśladują odgłos wiatru z użyciem folii aluminiowej, butelki, papieru.
  • Improwizują ruchem mocny wiatr, słaby, wiatr.
  1. Wizualizacja- dzieci wczuwają się w rolę czytanego tekstu przez rodziców.

 ,,Powracające ptaki’’ – wyobraź sobie, że jesteś ptaszkiem, który powraca z ciepłej Afryki gdzie spędził zimę. Kiedy się dowiedział, że u nas jest już wiosna, wybrał się w drogę, aby do nas powrócić. Leciał niewysoko. Przelatywał nad stadem lwów, z których jeden groźnie

 ryczał (dzieci otwierają buzię szeroko i udają ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które pięknie, na wszystkie strony kręciły trąbami (dzieci złączonymi i wyciągniętymi do przodu ustami kręcą na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy (dzieci nadymają policzki cztery razy). Wkrótce ptaszek doleciał do morza i usłyszał szum jego fal (szu, szu, szu, szu). Morze było głębokie i szerokie i leciał nad nim nasz ptaszek przez wiele godzin. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić nasionkami (z buzi dzieci robią dziobek i lekko rozchylają środkową część ust, tworząc kółeczko). Po jedzeniu pięknie wyczyścił dziobek (języki czyszczą kąciki ust). Wiedział nasz ptaszek, że już jest niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki (kląskanie) i minął w powietrzu wieżę Kościoła, gdzie głośno biły dzwony ( bim, bam, bim bam). Na polu, tuż przy jego rodzinnym lesie pracował traktor ( naśladujemy wargami dźwięk traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swym rodzinnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaśpiewał.

  1. Omówienie wyglądu i zaznajomienie dzieci z nazwami ptaków, które powracają do naszego kraju po zimie. Zdjęcia ptaków(załączniki)
  2. Nauka piosenki „Marcowe Żaby”. Zabawy przy piosence.

  

     „Marcowe żaby” – piosenka

  1. Już wiosna na polach sadzi krokusy,

zając siedzi pod sosną, marzną mu uszy.

 

Ref. A żaby rechu- rech, żaby się cieszą,

że ten marzec rechu- rech wszystko pomieszał.

Raz słońce, a raz deszcz, idzie wiosna, a tu śnieg.

Bo w marcu jak w garncu rechu- rech żabi śmiech.

 

  1. A deszczem umyte drzewa są czyste,

na gałązkach już rosną kotki puszyste.

 

Ref. A żaby…

 

  1. Na łące bociany głośno klekocą,

rankiem słońce przygrzewa, mróz mrozi nocą.

Ref. A żaby…

 


 

Środa – 01.04.2020r.

Temat dnia: Zwyczaje wielkanocne

„Zajączki” – zabawa paluszkowa, ćwiczymy liczenie

Pięć zajączków małych kica na polanie.      Dziecko trzyma otwarta dłoń i porusza wszystkimi palcami

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?         Palcami drugiej dłoni zamyka palec pierwszy, pozostałe trzyma wyprostowane

Pięć zajączków małych kica na polanie.      Ponownie porusza palcami, tym razem zamyka 2 palce

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.      Ponownie porusza palcami, tym razem zamyka 3 palce

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.      Porusza wszystkimi palcami, zamyka 4 palce

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.      Porusza wszystkimi paluszkami, zamyka i przytrzymuje wszystkie palce

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica. Ponownie porusza wszystkimi palcami

Kocha je ogromnie mama zajęczyca                        Zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

 

Świąteczne zwyczaje – Wielkanoc: zobacz tutaj

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

Zestaw ćwiczeń ruchowych dla dzieci

Do ćwiczeń potrzebny będzie kubeczek  po jogurcie:

 

  • Dziecko staje w małym rozkroku, kubeczek trzyma w wyciągniętych nad głową rękach. Wykonuje skłon w przód, stawia kubeczek przed sobą i prostuje się. Podczas ponow­nego skłonu zabiera kubeczek i podnosi go w rękach do góry.
  • Dziecko w siadzie skrzyżnym, wykonuje skłony boczne z kubeczkiem postawionym na wy­ciągniętych dłoniach. Za każdym razem dotyka podłogi odwróconą dłonią.
  • Dziecko stawia odwrócony kubeczek na dywanie i poruszają się lekko między nim
  • Dziecko stawiają odwrócony kubeczek na dywanie i przeskakuje przez niego: do przodu, do tyłu i na boki.
  • Dziecko w siadzie skulnym, podpartym próbuje chwycić kubeczek palcami jednej stopy i drugiej stopy, na zmianę. Potem unosi do góry kubeczek stopami.
  • Dziecko maszeruje na palcach z kubeczkiem położonym na głowie.

 

Wykonanie rysunku do podanego wierszyka: (można przesłać rysunek wykonany przez dziecko)
Rodzic mówi wierszyk i jednocześnie ilustruje go dla dziecka rysując kolejne elementy zgodnie z treścią aż dziecko będzie potrafiło zrobić to samodzielnie.

Kurczątko

Kurczątko z jajeczka się urodziło,    rysujemy jajko

główkę najpierw wychyliło,              ryjemy głowę

na dwie nóżki wyskoczyło,               rysujemy nóżki

czarne oczko otworzyło,                   rysujemy oczko

dziobek mały rozchyliło,                   rysujemy dziobek

że jest głodne zakwiliło!


 

02.04.2020- Czwartek

Temat: Liczymy kurczątka

1.Zagadka

Mam czerwone nóżki,

Jestem żółtą kulką.

A kiedy urosnę,

To zostanę kurką. (kurczątko)

  1. Ilustrowanie wiersza.

 „Kurczątko”-  (W. Szumanówna)

Kurczątko z jajeczka się urodziło…

Główkę, brzuszek wychyliło.

Na dwie nóżki wyskoczyło.

Czarne oczka otworzyło,

Dziobek mały rozchyliło,

Że jest głodne zakwiliło…

3.. Rozmowa na temat treści wiersza:

– Skąd się wzięło kurczątko?  (z jajeczka)

– Na ile nóżek wyskoczyło? (na 2)

– Jakie miało oczka? (czarne)

– Co powiedziało rozchyliwszy dziobek? (że jest głodne?)

– Jak myślicie, do kogo powiedziało, że jest głodne? (do mamy – kury).

– Jak myślicie, co jedzą kurczaczki? (robaczki, jajeczka pokrojone na twardo, ziarenka, pokrzywy)

  1. Pokaz kurnika(jeżeli mają państwo taką możliwość) – przeliczanie kur, jajek w kurniku. Ćwiczenia w liczeniu.
  2. Praca z obrazkiem.

Proszę aby dzieci pokolorowały obrazek, następnie rozcięły go po liniach(ćwiczenia wycinania). Powstaną puzzle , które można ułożyć. (Chętni mogą wysyłać zdjęcia wykonywanych prac).

 Załącznik 1   – pobierz

Dodatkowo dla chętnych karty pracy o tematyce Wielkanocnej.

KARTA PRACY  – 1

KARTA PRACY – 2

KARTA PRACY – 3


Piątek – 03.04.2020r.

Temat dnia: Poranek wielkanocny

Ćwiczenie relaksacyjne – masażyk .

Kurki znoszą jajka, a z jajek robimy pisanki. Teraz rodzice narysują wam takie pisanki na plecach. Dziecko i rodzic siadają na dywanie. Rodzic wykonuje masaż na plecach dziecka.

Stary niedźwiedź mocno śpi i o Wielkanocy śni:
Śniła mu się pisaneczka, (rysowanie jajka na plecach)
ta co cała jest w kropeczkach, (uderzenia paluszkami – kropki.)
Była też w paseczki, (rysujemy paseczki).
I w wesołe krateczki, (rysujemy krateczkę).
Ta w malutkie ślimaczki, (rysujemy ślimaczki).
I żółciutkie kurczaczki, (rysujemy kurczaczki – kółko, kółko, nóżki, dzióbek).
Cii… wielkanoc – ach to ty! (całymi dłońmi).

Słuchanie rymowanki „Spacerek kurek”. Rodzic czyta dziecku rymowankę:

Były sobie kurki trzy,
co na spacer rano szły.
Jedna gruba, druga chuda,
a ta trzecia oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy,
gdacząc głośno, w pole szły.
Rozmowa na postawie wiersza:
Ile było kurek?
Jak wyglądała pierwsza kurka? Jak wyglądała druga?
Co robiła trzecia?
Dokąd poszły kurki?

Słuchanie piosenki „Wielkanocny poranek”. Nauka piosenki na pamięć metodą ze słuchu.

  1. W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem baranek.

Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń,

dzwoni dzwonkiem baranek.

Ref.: Wielkanocne kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc,

wierzbę pytają.

  1. A kurczątka z zającem

podskakują na łące.

Hop, hop, hop, hop, hop, hop,

podskakują na łące.

Ref.: Wielkanocne kotki…

Ozdabianie pisanki (załącznik)wg. pomysłu dziecka, za pomocą dostępnych materiałów.

Dziecko może pomalować jajko farbami za pomocą palca wskazującego.

 

 

 

 

 

 


Comments are closed.