• 20 kwietnia 2020
  • Możliwość komentowania VI Tydzień 20-04 do 24-04 została wyłączona

VI Tydzień 20-04 do 24-04

                                                                   21.04.2020r.

Dzień dobry.

       Za nami Święta Wielkanocne. Malowaliśmy pisanki. Przygotowywaliśmy       koszyczki ze święconką. Spotkaliśmy się z najbliższymi przy Wielkanocnym stole. Tradycyjnie polewaliśmy się w śmigusa dyngusa. Trwająca epidemia nie pozwala na dalsze spacery. Za oknem słoneczna pogoda.   Przyroda budzi się do życia. Rośnie trawka, kwitną kwiaty, przychodzą na świat kotki, pieski, kurczątka i inne zwierzęta. Tęsknimy za koleżankami, kolegami z przedszkola, za paniami. Wszyscy pragniemy wrócić do przedszkola, do  przyjaciół, zabawek.. Miejmy nadzieję że niedługo będziemy znowu razem.   

 

Dzisiejsze zajęcia polegają na wykonaniu zadań.  Mają one na celu kształtowanie, rozwijanie słuchu fonematycznego, usprawnianie aparatu artykulacyjnego: języka, warg, podniebienia miękkiego, ćwiczenia w prawidłowej realizacji   głoski ”l”.

(PROSZĘ ABY DZIECI Z WYMOWĄ MIĘDZYZĘBOWĄ NIE WYKONYWAŁY ĆWICZEŃ  JĘZYKA  NA  ZEWNĄTRZ  JAMY USTNEJ)

 

  1. Zabawa „Nauka jazdy”

Podczas zabawy języki dzieci zostają zamienione w samochody, a buzie w garaże. Języki poruszają się w kierunkach wyznaczonych przez znaki drogowe.

 

 

  DZIECI
Nakaz jazdy prosto – wysuwają mocno proste, wąskijęzyki do przodu
Nakaz jazdy w prawo – przesuwają mocno proste, wąskie języki w prawo
Nakaz jazdy w lewo – przesuwają mocno proste języki w lewo
Stromy podjazd – unoszą powoli języki w kierunku nosa
Niebezpieczny zjazd – powoli kierują języki w kierunku brody
Niebezpieczny zakręt w prawo – unoszą języki do góry, delikatnie w prawo
Niebezpieczny zakręt w lewo – unoszą języki do góry, lekko w lewo
Skrzyżowanie w ruchu okrężnym. – oblizują naokoło całą buzię
Wjeżdżamy tyłem do garażu.

To była wspaniała przejażdżka.

– cofają powoli prosty język do środka buzi

 

  1. Spróbujmy naśladować

   *   samochód strażacki –   wymawiajmy: e-o, e-o, e-o, e-o ,e-o;

   *   wóz policyjny  a-u, a-u, a-u, a-u, a-u, a-u;

   *  karetkę pogotowia – i-o, i-o, i-o, i-o, i-o, i-o

 

 

III.   Przy wymowie głoski „l” czubek języka dotyka do górnego dziąsła, boki języka przylegają do wewnętrznej powierzchni zębów.

 

LA EL OL LA LA UL LA YL
LO LO AL OLA LO ELA ULA LO
LE AL LE LE ALE LE OLO OL
LU OL EL OL LU OLO LU ELE
LY ALA LY AL LA LY OLO LY

 

 

  1. Ćwiczenie trudnych artykulacyjnie głosek w logotomach

Na naszą planetę przylatują sympatyczne lulki. Ich pojazd ląduje w ogrodzie zoologicznym. Lulki spacerują, poznają zwierzętami nazywają świat po swojemu.

  Pobaw się, proszę z przybyszami i naucz się kilku słów w ich języku:

słoń – la-lu-la-la

tygrys – le-li-lu-la

lew – lo-lu-le-le

wielbłąd – li-li-lu-lu

małpa – la-la-le-le

nosorożec – la-la-ol-el

hipopotam – ela-ulo-la-la

żyrafa – al.-le-el-lu

zebra – ul-le-lu-la

niedźwiedź – le-lu-la-la

 

  1. Powtórz wyrazy: LODY, LAS, LASKA, LOKOMOTYWA, LAMA, LEJEK, LALKA, LEKI, LAMPA, LATAWIEC.

 

 

  1. Dzieci idą na spacer. Dobierały się parami: chłopiec z dziewczynką. Powiedz, jakie pary powstały. Możesz dowolnie połączyć dzieci:

 

Lolek i Lena
Alek Aldona
Bolek Aniela
Felek Helena
Emil Malwina
Lucjan Lucyna
Olaf Walentyna

 

 

VII. Powtórz za dorosłym poniższe wierszyki.

 

“Kołysanka”

Malusieńka lala na spacerze była,

bardzo się zmęczyła.

Luli, lalko, luli, luli u matuli.

Luli, lalko, luli, mama Cię utuli

 

 

“Lalka i my”

Ta lalka to Lola. A my to Ela, Ola i Tomek. My mamy lody. Loli damy mleko. (Autor nieustalony).

 

Lale Toli

Ala, Ela, Ula, Ola-takie lale ma dziś Tola. Tola lubi swoje lale, śpiewa dla nich: lu, li, la, le. Luli, luli, la, śpij laluniu ma. (Autor nieustalony).

 

/A. Walencik-Topiłko/

“Lalki i koleżanki”

Ala, Ola, Ula, Ela mają lalki. Lalka Ali to Lola. Lalka Oli to Kola. Lalka Uli to Milka. Lalka Eli to Lilka. Pojechały raz na molo popijając lody colą. Tam też plotły różne plotki: Ala, Ola, Ula, Ela. Lato było to upalne ,no więc wielką kąpiel w wannie była teraz w dalszych planach: Ali, Loli, Oli, Koli, Ulki, Milki, Eli, Lilki

/A. Chrzanowska/

Ma mnie Ala, Ela, Ola, co chodziła do przedszkola. Ma też Emil, Bolek, Lolek i cebula, kalafiorek. Jestem taka lekka, lotna lecz nie jestem wcale psotna. Latem galopuję w lesie, aż się echo w lesie niesie.

  1. Szoplik

“Bolek i Lolek”

Kto lubi lody? – Bolek i Lolek! Kto chce do wody? – Bolek i Lolek! Kto strzela gole? – Bolek i Lolek! Kto pilny jest w szkole? – Bolek i Lolek! Lubię oglądać Bolka i Lolka chociaż ze śmiechu łapie mnie kolka.

ŻYCZĘ POWODZENIA I POZDRAWIAM.  Mój email:  Jolaul@o2.pl


Comments are closed.