• 6 kwietnia 2020
  • Możliwość komentowania IV Tydzień 6-04 do 8-04 została wyłączona

IV Tydzień 6-04 do 8-04

Witam serdecznie

na 6 zajęciach logopedycznych w ramach zdalnego nauczania proponuję poniższe zadania:

 

MASAŻ LOGOPEDYCZNY

 

„Aby było nam wesoło masujemy sobie czoło.

Raz i dwa, raz i dwa, ładne czoło Każdy ma.

Teraz oczy, pod oczami,

I pod nosem , pod wargami.

Język w górę, język w dół

Raz i dwa, raz i dwa ładny język każdy ma.

Uśmiech, ryjek, uśmiech , ryjek,

Niechaj nasza buzia żyje

Raz i dwa, raz i dwa ładną buzię każdy ma.

 

Gdy ktoś płacze łezki lecą,

Dzieci buzię wycierają,

Raz i dwa, raz i dwa mokre łezki każdy zna.

 

Pogładź główkę ładną swoją,

Policzki, brodę i czoło,

Poszczyp sobie całą twarz

I mówienie z głowy masz.

Powiedz „mama”, „tata”,  „lala”

I zaśpiewaj „la, la, la, la”

Otwórz buzię, zamknij buzię,

Pokaż pani oczy duże,

Raz i dwa, raz i dwa ładną buzię każdy ma.

 

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

By pogimnastykować aparat mowy proponuję Wam śmieszne zabawy na rozruszanie warg i języka:

  1. Konik jedzie na przejażdżkę, naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie. Kląskaj 10x.
  2. Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę – pokaż dyszącego wilka. (nie wykonują dzieci z mową interdentalną)
  3. Huśtawka unosi się do góry, a potem wraca na dół. WOtwórz szeroko buzię,  poruszaj językiem tak, jakby się huśtał: raz do góry, raz do dołu.
  4. Młotkiem wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa ( wymawiaj przy tym: d d d d )
  5. Chomik wypycha policzki jedzeniem, a Ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, by wyglądać jak chomik, raz z lewej raz z prawej strony.
  6. Wyobraź sobie, że Twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz – czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa – czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy – czubek języka na dolną wargę, na cztery – czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust. (nie wykonują dzieci z mową interdentalną)

 

  1.  Wysuń obie wargi do przodu, udając ryjek świnki. Następnie połóż na górnej wardze słomkę i spróbuj ją jak najdłużej utrzymać.
  2. Alpinista wybrał się na wycieczkę w góry. Wspina się na sam szczyt krok po kroku: dotknij czubkiem języka do krawędzi zębów dolnych, potem górnych, a na koniec do podniebienia.
  3. Glonojad to taka ryba, która mocno przysysa się do ścian akwarium i zjada glony. Spróbuj mocno przyssać koniuszek języka do podniebienia naśladując glonojada.
  4. Wysuń długi, wąski język do przodu i manewruj nim jak jaszczurka (szybkie ruchy); można zmodyfikować: kładąc na talerzu kilka płatków kukurydzianych, zadaniem jaszczurki jest je zjeść.
  5. Skaczemy jak małpki – wprowadzamy język między górną wargę, a górne zęby i z taką miną (można się trzymać rękami za uszy) biegamy i skaczemy jak małpki.
  6. Zawody – dwoje dzieci stojących naprzeciw siebie trzyma kartkę papieru między wargami (nie zębami) i każde ciągnie ją w swoją stronę; inny wariant: dzieci na wyścigi zjadają z talerzyka chrupki kukurydziane, posługując się tylko wargami.

 

Dzieci z oddziału „O”

Proszę aby w dowolny sposób zaznaczyły  wykonane zadania w poniższej  tabelce:

Nr ćwiczenia poniedziałek wtorek środa czwartek piątek Sobota niedziela
masaż
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

Dziękuję za Wasze zaangażowanie.

 

Materiały dla Rodziców:

 

DZIECKO 3-LETNIE

powinno wymawiać głoski:

a,  e,  ę,  o,  ą,  i,  y,  u

p(pan)   pi(piłka)  b(buty)  bi(biały)  m(mama)  mi(miś)  ł(łapa)  f(fale)  fi(film)  w(woda)  wi(wianek) t(tata)  d(domek)  n(noga)  ni(niebo)  l(lala)  li(liść)  j(jagody)  si(siano)  zi(ziemia)  ci(ciocia)  dzi(dzieci)  k(kot)  ki(kino)  g(guma)  gi(gil)  ch(chata)  chi(chnka)

 

W wieku 4 lat powinno nauczyć się wymawiania głosek:

s(sanki)  z(zupa)  c(cebula)  dz(dzbanek)

 

 

Jako 5-latek powinien wymawiać:

sz(szafa)  ż(żaba)  cz(czapka)  dż(dżem)  r(ryba)

 

Dziecko 4-letnie

powinno wymawiać głoski:

a, e, ę, o, ą, u,  i,  y

p(pas)   pi(pies)  b(bułka)   bi(bilet)   m(most)  mi(miska)   ł(łopatka)  f(foka)   fi(fiołek)  w(wózek)   wi(Wisła)   t(taca)   d(deska)  n(nosek)   ni(nitka)   si(siodełko)   zi(zima)  ci(ciepło)   dzi(dziecko)   l(las)   li(lisek)   j(jabłko)   k(koza)   ki(kiosk)   g(gąska)   gi(gips)  ch(chustka)   hi(hipopotam)   s(samochód)  z(zabawki)   c(cebula)   dz(dzbanek)

 

W wieku 5 lat powinno nauczyć się wymawiania głosek:

sz(szyja)   rz(rzeka)  cz(czekolada)  dż(dżem)  r(rak)

 

Dziecko 5-letnie powinno wymawiać wszystkie głoski:

a,  e,  ę,  o,  u,  i,  y

p(paczka)   pi(piżama)   b(beczka)   bi(biurko)   m(morze)   mi(mieszka)   ł(łóżeczko)   f(fujarko)  fi(firanka)   w(Warszawa)   wi(wieszak)   t(teczka)   d(deszcz)   n(nożyczki)   ni(niebieski)   s(sowa)   z(zegar)   c(cukierek)   dz(dzwonek)   l(lustro)   li(lizak)   j(jarzębina)   si(silny)   ci(cisza)   dzi(dziewczynka)   k(koszyk)   ki(kilogram)   g(garnek)   gi(gitara)   sz(szelki)   ż(żarówka)   cz(czerwony)  dżungla)   r(rower)   ch(chrabąszcz   chi(Chińczyk)

 

Dziecko w klasie „O”  takie wyrazy będzie  czytać, a w klasie I  także pisać?

 

Dzieci 3-letnie nie wymawiają prawidłowo:

 

przedniojęzykowo-zębowych: s,  z,  c,  dz  

  • należy ćwiczyć na głosce: d, t,  n,  ł

 

przedniojęzykowo-dziąslowych: sz,  cz,  r

  • należy ćwiczyć na głosce: l, przód języka

 

tylnojezykowych:  k,  g

  • należy ćwiczyć na głosce h, tył języka

 

Dzieci 4-letnie nie wymawiają prawidłowo:

 

przedniojęzykowo-dziąsłowych: r,  ź,  sz,  cz,  dź

–    należy ćwiczyć na głosce  l

 

Dzieci 5-letnie nie wymawiają prawidłowo:

 

przedniojęzykowo-dziąsłowych: sz, ź,  cz,  dz, r

  • należy ćwiczyć na głosce l

 

Dzieci 6-letnie nie wymawiają prawidłowo:

 

   przedniojęzykowo-dziąsłowych: sz,  cz,  r,  dź

  • należy ćwiczyć na głoskach: ź,

 

 


Comments are closed.